مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبر نگاران خبر داد/توافق انبوه‌سازان و بانک مسکن برای «فروش اقساطی» از هفته آینده/ اعطای تسهیلات جدید برای ساخت در سال 95 
چاپ 

مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبر نگاران خبر داد/توافق انبوه‌سازان و بانک مسکن برای «فروش اقساطی» از هفته آینده/ اعطای تسهیلات جدید برای ساخت در سال ۹۵

bootیمین نیوز-۲۹/۱/۹۵-محمد هاشم بت‌شکن مدیر عامل بانک مسکن امروز در اولین نشست خبری خود در سال ۹۵ ضمن تشریح عملکرد این بانک در سال گذشته،به برنامه های امسال نیز اشاره کرد و در پایان به سوالات خبر نگاران پاسخ داد.وی در ابتدا به  توافق انبوه‌سازان و بانک مسکن برای «فروش اقساطی» از هفته آینده، ایجاد حساب امانی برای اطمینان پیش‌خریداران،جزئیات وام ۱۵۰ میلیونی ساخت مسکن و…… اشاره کرد.

مدیرعامل بانک مسکن از توافق این بانک با کانون انبوه‌سازان و آغاز فروش اقساطی مسکن در تهران از هفته آینده خبر داد و گفت: پیش‌خریداران و پیش‌فروشندگان مسکن می‌توانند از هفته آینده با گشایش حساب امانی در شعب بانک مسکن اقدام کنند.

به گزارش یمین نیوز، محمد هاشم بت‌شکن با بیان این مطلب که برای تقویت عرضه مسکن و تقاضا، هفته گذشته بخشنامه فروش اقساطی در هیأت مدیره بانک مسکن به تصویب رسید و از هفته آینده به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: کلیه اعضای کانون سراسری انبوه‌سازان می‌توانند با مراجعه به شعب مرکزی کلیه استان‌ها و در تهران ۶ شعب اصلی خواستار خدمات تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن شوند.

بت‌شکن ادامه داد: فروشنده‌ها و کسانی که می‌خواهند مسکن خود را اقساطی به فروش برسانند پس از موافقت و رسیدن به توافق با خریداران و اخذ مبلغی به صورت نقد، مابقی را به صورت اقساط از خریداران دریافت کنند بنابراین بانک مسکن پس از اخذ مجوز فروش اقساطی از بانک مرکزی که چند هفته پیش صورت گرفته است، این طرح را از هفته آینده اجرایی می‌کند.

بت‌شکن با اشاره به اینکه میزان تعهدی که بانک مسکن می‌پذیرد ۵۰ درصد ارزش کارشناسی ملک مشروط به اینکه سقف بدهی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان بیشتر نشود و یا اقساط آن از ۳ میلیون تومان بیشتر نشود،است و با این شرط معامله را تضمین می‌کند، تصریح کرد: پس از طی این مراحل و تائید آن توسط بانک قرارداد ۳ جانبه میان بانک مسکن، فروشنده و یا انبوه‌ساز و پیش‌خریدار به امضاء می‌رسد و این واحد مسکونی به صورت قسطی به خریداران به فروش خواهد رسید، اما در این بین اگر خریداران اقساط خود را پرداخت نکنند، بانک این افراد را پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: حداکثر بازپرداخت اقساط در این طرح ۵۰ ماه است و باید پلاک معرفی شده دارای پروانه و پایان کار معتبر باشد و از تاریخ ۱۰ سال پایان کار آن نگذشته باشد.

بت‌شکن با اشاره به اینکه نرخ کارمزد موثری که بانک مسکن بابت این تضمین پرداخت خواهد کرد حداکثر ۲.۳ درصد است، گفت: در این روش بانک مسکن تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند، بلکه در حقیقت تضمین پرداخت اقساط از سوی خریداران را به عهده خواهد داشت.

بت‌شکن از فعالسازی حساب امانی در بانک مسکن خبرداد و گفت: با توجه به اینکه دغدغه پیش‌خریداران همواره مواردی چون عدم تحویل به موقع مسکن بوده است در این طرح حسابی در نزد بانک از سوی پیش‌خریداران افتتاح می‌شود و پیش خریداران براساس پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی، مبالغ را به این حساب واریز می‌کنند و بانک مسکن این مبالغ را در اختیار سازنده مسکن و پیش‌فروشنده قرار می‌دهد.

به گفته وی، عدد کارمزد این اقدام از سوی بانک مسکن ۱۰۰ هزار تومان برای هر قرارداد و نیم درصد برای کل ارزش قرارداد است، یعنی اگر یک قراردادی ۳۰۰ میلیون تومان باشد مجموع کارمزد این اقدام از سوی بانک مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اعطای تسهیلات جدید برای ساخت در سال ۹۵

 

مدیرعامل بانک مسکن همچنین از پرداخت وام ساخت مسکن بدون سپرده به متقاضیان ساخت مسکن خبرداد و گفت: براساس مصوبه هیأت مدیره بانک مسکن سازندگان و شرکت‌های انبوه‌سازی که اقدام به ساخت مسکن با تکنولوژی جدید کنند تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده انجام خواهد شد، بنابراین اگر سازنده‌ها تکنولوژی را وارد ساخت و ساز کنند که موجب صرفه‌جویی در انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: این اقدام برای اولین بار است که در تهران، شیراز، کرج، مشهد، اهواز و اصفهان انجام خواهد شد یعنی اگر سازنده‌ها قصد دارند اقدام به ساخت با تکنولوژی جدید کنند ۱۳۰ میلیون تومان و اگر اقدام به واردات تکنولوژی جدید به کشور کنند که موجب بهره‌وری انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بدون سپرده پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌های انبوه‌سازی که بتوانند تکنولوژی جدید برای افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی را در ساخت و سازهای خود پیاده‌سازی کنند، برای اولین بار تسهیلات ساخت هر واحد مسکونی (در کلانشهرها) تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان را دریافت می‌کنند.

بت شکن خاطر نشان کرد:در حال حاضر این مبلغ برای تکنولوژی‌های معمولی و روتین ساخت و ساز به ازای هر واحد مسکونی در کلانشهرها ۱۱۰ میلیون تومان است که به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود. همچنین اگر انبوه‌سازان در اجرای پروژه‌های ساختمانی خود از صنعتی سازی صرف (بدون کاهش مصرف انرژی) بهره ببرند به ازای هر واحد ۱۳۰ میلیون تومان وام ساخت دریافت می‌کنند.

مدیر عامل بانک مسکن با باین اینکه این برنامه‌ها نشان می‌دهد که بانک به دنبال اجرای سیاست‌های تقویت هر دو طرف عرضه و تقاضاست، ادامه داد: به انبوه سازان در سایر شهرها (غیر از کلانشهرها) نیز به ازای هر واحد مسکونی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به ازای هر واحد ۹۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها ۷۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم.

وی با اشاره به سیاست‌های بانک مسکن برای حمایت از تولید داخل، تصریح کرد: به شرکت‌های پیمانکاری و تولیدکننده مصالح ساختمانی کوچک و متوسط تا ۸۰ درصد ارزش پیش فاکتور آنها، وام خرید ماشین آلات اعطا می‌کنیم. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مصالح ساختمانی نیز می‌توانند از حد اعتباری بانک مسکن در یک سال بهره ببرند که شامل سبدی از بسته‌های اعتباری بانک مسکن (از قبیل گشایش ال سی، پرداخت تسهیلات، اعطای ضمانت نامه بانکی و …) می‌شود.

وی در پاسخ به سوال ناصر یمین مردوخی کردستانی پیشکسوت اصحاب رسانه و سردبیر شبکه های خبری طوفان نیوز و یمین نیوز و هفته نامه مردوخ مبنی بر اینکه طرحهای مورد نطر بانک مسکن چه گروه هایی از اقشار جامعه را در بر میگیرد گفت: تصمیم و هدف اصلی بانک کمک به اقشار متوسط و پایین جامعه است تا از این طریق سر پناهی برای این اقشار فراهم گردد و این در حالی است که برای دهک های ۱-۲-۳ نیز برنامه هایی خواهیم داشت.

مردوخی کردستانی همچنین ضمن گله مندی از بنگاه های معاملات ملکی که به صورت قارچ گونه در حال افزایش هستند گفت:آقای دکتر بت شکن متاسفانه این صنف در کشور باعث تورم و اخلال در بخش مسکن شده اند و روزی نیست که شکایت و انتقادی از معاملات املاک در مراجع قانونی به دلیل کلاهبرداری نداشته باشیم.لطفا بفرمایید بانک مسکن چه برنامه و چه تدابیری برای این اخلال گران اندیشیده اند؟مدیر عامل بانک مسکن گفت:قطعا بانک مسکن در قالب طرح هایی که در دست اجرا دارد  تا جایی که بتواند کمک می کند  و با همکاری وزارت راه و شهر سازی نیز تدابیری در این راستا اندیشیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۴ سال سختی برای اقتصاد کشور بود افزود: بانک مسکن در سال گذشته ۱۳۴ هزار میلیارد ریال در بخش مسکن و ساختمان تسهیلات پرداخت کرد. ما در بخش تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن، ۱۲۶ هزار واحد مسکونی را به مبلغ ۵۶ هزار میلیارد ریال تأمین مالی کردیم که رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال ۹۳ را نشان می‌دهد. همچنین در اسفند ماه ۹۴ رشد سه برابری اعطای تسهیلات ساخت و عرضه مسکن را نسبت به ماه‌های قبل از آن شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد ریال وام خرید و ۱۱۷ هزار فقره وام جعاله به مبلغ ۵۶ هزار میلیارد ریال اعطا کردیم، ادامه داد: ۲۰۹ هزار واحد مسکونی را از طریق واگذاری سهم الشرکه تأمین مالی کردیم. ضمن اینکه یک میلیون و ۶۲۸ واحد مسکونی مهر فروش اقساطی شد و افرادی که دفترچه اقساط گرفته‌اند شروع به بازپرداخت اقساط کرده‌اند.

مدیر عامل بانک مسکن تصریح کرد: با توجه به مأموریت تخصصی بانک مسکن که کمک به دولت در بخش‌های تخصصی راه و شهرسازی است، ما در ماه‌های بهمن و اسفند سال ۹۴ عاملیت فروش ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای واگذاری به پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در بخش‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم و حساب ممتاز، سقف تسهیلات را افزایش دادیم و زوجین می‌توانند در تهران از این دو نوع حساب به ترتیب ۱۶۰ و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید دریافت کنند، اظهار کرد: تا به حال حدود ۳۹ هزار نفر در حساب پس‌انداز مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند و بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال منابع از این محل را تجهیز کنیم که از خرداد ماه پرداخت تسهیلات از این محل (صندوق یکم) را آغاز می‌کنیم.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو