بانک مسکن 33 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق دارد 
چاپ 

بانک مسکن ۳۳ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق دارد

 

boopمدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در سال ۹۳ این بانک ۱۹۸ هزار میلیارد ریال برای ساخت و تامین مسکن به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: این بانک طی دو سال گذشته ۴۰ درصد سهم پرداخت تسهیلات به بخش مسکن کشور را در اختیار داشته است. این بانک هم اکنون ۳۳ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق دارد که حدود ۳ درصد منابع ما را تشکیل می دهد و این مساله نشان از نظارت مناسب بانک مسکن بر نحوه استفاده از تسهیلات به متقاضیان است.

به گزارش یمین  نیوز، محمدهاشم بت شکن روز سه شنبه همزمان با هفته دولت در جمع  خبرنگاران، افزود: بانک مسکن در سال ۹۲ نیز موفق شد برای تامین مسکن واجدین شرایط ۱۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کند.

وی اظهار داشت: شبکه بانکی کشور در سال ۹۲، دو هزار و ۳۶۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که این رقم با رشد ۴۴ درصدی میزان آن در سال ۹۳ به سه هزار و ۱۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: در سال ۹۲ از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی ۲۸۷ هزار میلیارد ریال به بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته و این رقم با ۴۴ درصد رشد در سال گذشته به ۴۰۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم تسهیلات مسکن در سال ۹۲ در شبکه بانکی کشور برابر با ۱۲.۲ درصد بوده است، گفت: با توجه به رکود بازار مسکن در کشور این رقم در سال گذشته به ۱۱.۸ درصد کاهش یافت.

مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: براساس آخرین آماری که بانک مرکزی ارایه داده طی دو ماهه اول سال جاری شبکه بانکی کشور ۳۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که ۳۴ هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش مسکن بوده است. حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال از این میزان توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

بت شکن گفت: بانک مسکن در مجموع در سال ۹۲ برای ۸۰۳ هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کرد در حالی که در سال گذشته مجموع تسهیلات پرداختی بانک مسکن به صورت خرید، احداث، فروش اقساطی و انجام تعمیرات ۷۹۶ هزار واحد مسکونی بوده که در مجموع ارزش ۱۹۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

وی با اشاره به عملکرد بانک مسکن در سال ۹۴، اظهار داشت: در چهار ماهه نخست سال جاری بانک مسکن برای ۱۶۵ هزار واحد مسکونی یا معادل ۴۴ هزار میلیارد ریال منابع مالی در قالب تسهیلات تامین کرده است.

وی با اشاره به عملکرد بانک مسکن در حوزه مسکن مهر، افزود: بانک مسکن ۴۹۱ هزار میلیارد ریال برای تامین منابع مورد نیاز دو میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد کرده که تاکنون ۴۵۰ هزار میلیارد ریال آن تحقق یافته و این نشان می دهد بانک مسکن موفق شده به ۹۸ درصد تعهدات خود در حوزه مسکن مهر عمل کند.

وی گفت: از دو میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکن مهر که توسط بانک مسکن قرارداد آن منعقد شده یک میلیون و ۵۰۴ هزار واحد آن به مرحله فروش اقساطی رسیده که دفترچه اقساط آنها نیز صادر شده است.

وی با اشاره به روند افزایش تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک با مجوز شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، تصریح کرد: عملکرد صندوق پس انداز طرح خانه اولی ها نیز طی دو ماه گذشته نشان می دهد تاکنون ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر در این صندوق حساب باز کرده اند و بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال منابع مالی وارد بانک مسکن شده است.

بت شکن در ادامه با اشاره به مطالبات معوق بانک مسکن گفت: این بانک هم اکنون ۳۳ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق دارد که حدود ۳ درصد منابع ما را تشکیل می دهد و این مساله نشان از نظارت مناسب بانک مسکن بر نحوه استفاده از تسهیلات به متقاضیان است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن در مجموع طی ۲ سال گذشته ۲۱ درصد تسهیلات شبکه بانکی را به متقاضیان پرداخت کرده است، اظهارداشت: از این لحاظ بانک مسکن یکی از بزرگترین بانکهای شبکه بانکی کشور به شمار می آید.

بت شکن در خصوص لیزینگ مسکن نیز گفت: لیزینگ مسکن از بانک مرکزی مجوز ندارد، اما بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به انبوه سازان آمادگی لازم را دارد به شرط اینکه انبوه سازان گردش حسابهای مالی خود را در بانک مسکن متمرکز کنند، ضمن اینکه بانک مسکن تلاش کرده است در بازار سرمایه کشور نیز ابزارهای مالی جدیدی را طی ۲ سال گذشته از جمله تشکیل صندوق زمین و مسکن، تامین سرمایه مسکن، تشکیل گروه سرمایه گذاری بانک مسکن و صندوق پس انداز خانه اولی ها را در راستا توسعه بخش مسکن کشور ارایه دهد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن، اظهارداشت: طی ۲ سال گذشته بانک مسکن سقف تسهیلات خود را از ۲۰ میلیون به ۳۰ میلیون تومان افزایش داده و برای زوجین پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات را در نظر گرفته و سقف تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن را نیز از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش داده و در اقدامی جدید سقف تسهیلات خانه اولی ها در تهران به ۸۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمیعت ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی را برای افراد واجد شرایط در نظر گرفته است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو