بدهی های به ارث رسیده به این دولت هرچند زیاد اما قابل ساماندهی است 
چاپ 

بدهی های به ارث رسیده به این دولت هرچند زیاد اما قابل ساماندهی است

 

tebوزیر امور اقتصادی و دارایی مجموع بدهی های شناسایی شده دولت و شرکت های دولتی که برای این دولت به جا مانده را چشمگیر اما قابل ساماندهی خواند.

به گزارش طوفان نیوز، علی طیب نیا طی سخنانی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اعلام رقم حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان مجموع بدهی های دولت و شرکت های دولتی که تاکنون احصاء شده و روی دست دولت مانده است، اظهار داشت: با وجودی که این عدد، بزرگ ‌و چشمگیر است اما هنوز نسبت به تولید ناخالص داخلی، رقم چندان بزرگی نیست و از سوی دولت، قابل ساماندهی است.

طیب نیا گفت: متاسفانه ما همه مسایل را نمی توانیم در جامعه مطرح کنیم و گر چه این امر می تواند باعث درک بهتر شرایط سخت دولت از سوی مردم و در نتیجه افزایش همدلی آنها با ما بشود، ولی همیشه با این دغدغه مواجهیم که ممکن است این کار، مناسب منافع ملی نباشد‌.

وی با بیان اینکه شاید چند سال دیگر، شرایط برای طرح مشکلات و تنگناهای دولت به وجود بیاید، ادامه داد: یکی از مسایل مبتلابه دولت در سالهای اخیر، این است که ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه طرح های عمرانی و رقم قابل توجه هزینه های جاری و نیز مشکلات بزرگی چون وضعیت نامساعد برخی صندوق های بازنشستگی، بدهی های معوق بانکی، بحران های زیست محیطی و … باید سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند.

وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر با احتساب درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی، دقیقا، ۳۱ هزار میلیارد مابه‌التفاوت یارانه های نقدی را دولت باید از منابع خود پرداخت کند، آن هم در حالی که به عنوان نمونه، فقط سالانه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه خرید گندم مورد نیاز کشور می شود.

طیب نیا ادامه داد: شما فرض کنید اگر از رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداختی، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان را به اقشار محروم واقعی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص بدهیم و مثلا ۱۵ هزار میلیارد تومان اش را صرف افزایش سرمایه بانک ها کنیم و بخش دیگری را صرف پرداخت یارنه به بخش خصوصی کنیم تا توان مشارکت در مشارکت در پروژه های عمرانی را پیدا کنیم.

وی افزود: در این صورت ما از حدود دو سوم رقم یارانه پرداختی، می توانیم تا ۱۰ برابر، منفعت برای اقتصاد ملی کسب کنیم که واقعا رقم قابل ملاحظه ای است.

 

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور پرشکوه مردم از هر گروه و گرایش فکری در تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، این امر را یادآور فضای آکنده از وحدت و همدلی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت: این وحدت و حضور با شکوه مردم، به ویژه در شرایط نزدیک به ایام انتخابات، این امید را زنده می کند که بتوان، منافع ملی را به جای منافع گروهی و جناحی نشاند و در راستای تقویت اقتصاد ملی حرکت کرد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو