سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی را آماده کند 
چاپ 

سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی را آماده کند

lari

رئیس مجلس گفت: لازم است تا سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند.

آقای دبیرکل!در هیچ جای برجام اشاره‌ای به پرتاب موشک بالستیک نشده است/ گزافه‌گویی هم حدی دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه، ۳۰ تیر) و در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای و اظهارات برخی از نمایندگان ۱+۵ در شورای امنیت گفت: این گزارش گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را دربر داشت که برای جایگاه دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات خود را دلگرم کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران نداشته و شکایتی از عدم اجرای همه تعهدات طرف ۱+۵ نمی‌کند. آیا دبیرکل مأمور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دوطرف بدهد و یا مأمور ناظر ۱+۵ در این ماجراست؟!

وی اظهار داشت: آقای بان کی مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را به عهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به ایران نسبت دهد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه ۲۲۳۱ آن هم در ضمیمه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند مگر ایران چنین طراحی کرده است که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

نماینده مردم قم در ادامه تصریح کرد: دبیرکل با استدلال خود بیان کرد که ایران بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود واقعا تعجب آور است دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است اگر چنین مبنایی را ما بپذیریم ایران حتی نباید دو میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار داده‌اند اگر دیگران در منطقه دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد آقای دبیرکل تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یکسال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند.

لاریجانی با بیان اینکه دبیرکل با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشد از منظر حقوق بشر برای کودکان یمن جمله‌ای درباره آنان اظهار کند، ادامه داد: تنش را در منطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که از رهبر دینی کشور خود سلب تابعیت می‌کنند و شما خود را به خواب زده‌اید. تنش را در سوریه کسانی ۵ سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند و علی‌القاعده شما می‌دانستید این موشک‌ها ساخت کجاست و چون شماره سریال دارند می‌توانید بفهمید به دست چه کسانی ساخته شده است و هیچ گاه شما در این باره سخنی نگفتید.

رئیس مجلس اظهار داشت: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون ۵۲ لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند چطور در این زمینه‌ها سکوت کرده‌اید.

وی خاطر نشان کرد: آیا مصوبه مجلس آمریکا درباره روادید مخالف روح برجام نبود چرا در گزارش خود ذکر نکردید؟ سبک‌تر از این دعاوی اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس به عراق است که آن را مصداق نقض دانستند گزافه گویی هم حدی دارد به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند از بسیاری از شهرهای عراق داعش را بیرون کنند ادعانامه‌ای کذایی منتشر می‌کنید.

 

لاریجانی گفت: فضاحت‌تر از این تراوش کلماتی از جانب نمایندگان آمریکا و دو کشور اروپایی در شورای امنیت بود این در حالیست که داعش در هفته‌های اخیر نیز در اروپا عملیات وحشت آوری داشته است شما که نه جرأت مقابله با داعش را دارید و نه روش آن را می‌دانید به طوری که داعش در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده چرا با بی‌‌پروایی مقابله ستایش برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید.

وی در ادامه مطرح کرد: اگر دنبال فهم چرایی رشد تروریسم در منطقه هستید که آسیب آن را خود تا حدی چشیده‌اید باید به همین رفتارهای بی‌منطق خود بنگرید که نمونه دیگر آن در اجازه تشکیل اجلاس تروریسم‌های آدم‌کش منافق در پاریس و یاوه گویی‌های آن مسئول عقب افتاده سعودی می‌توان یافت گرچه این اجلاس و مطالب آن به قدری بی‌ارزش و خارج از نزاکت بود که در مستوای اظهارنظر نیست اما برای کشورهای اروپایی که هر روز دم از مبارزه با تروریسم می‌زنند شرم آور است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی کمال تأسف از اقدام دبیرکل، دولت آمریکا، مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است و ضمنا لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده نموده و مجلس شورای اسلامی ایران در جریان امر قرار دهد.

نمایندگان مجلس به دنبال صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی شعار مرگ بر آمریکا و الله‌اکبر را سر دادند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو