٤٨هزار سند تاریخی در دولت احمدی‌نژاد گم شده! 
چاپ 

٤٨هزار سند تاریخی در دولت احمدی‌نژاد گم شده!

جلسه انجمن میراث فرهنگی استان البرز، پنجشنبه ٢٨آبان با حضور، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث‌فرهنگی کشور، مدیرکل امور موزه‌های کشور، استاندار البرز، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز و جمعی از مدیران در استانداری البرز برگزار شد.

در این جلسه موضوع گم شدن ٤٨‌هزار سند تاریخی کشور به علت انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز مطرح شد.

اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور در این جلسه گفت: اسناد و نسخ خطی و همچنین کتب تاریخی، از سرمایه‌های ارزشمند کشور محسوب می‌شوند. مدارک و کتب و نسخ خطی ارزشمندی که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است در کتابخانه‌ مرکزی معاونت میراث فرهنگی در سازمان نگهداری می‌شد.

 

درویش امیری به انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز در زمان دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: ریاست وقت سازمان میراث‌فرهنگی پس از انتقال معاونت میراث به شیراز، کتابخانه مرکزی این معاونت را به شیراز منتقل کرد. او افزود: متاسفانه پس از انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز و همچنین به دلیل نداشتن کتابخانه، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد.

او ادامه داد: متاسفانه آثار ارزشمند تاریخی به دلیل نگهداری در زیرزمین طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شده و آسیب جدی دیدند. درویش امیری با اعلام این‌که در زمان دولت نهم و دهم معاونت صنایع‌دستی نیز به اصفهان منتقل‌ شده بود، گفت: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم معاونت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی به تهران منتقل می شود.

او گفت: مجموعه اسناد و کتب و نسخ خطی از شیراز به تهران برگردانده شد و در مدت سه ماه توسط ۵۰ کارشناسان صحافی شد و مورد ترمیم قرار گرفت. معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور با تأکید بر این‌که بخش قابل‌توجهی از آثار از میان ‌رفته است، خطاب به رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی دولت نهم و دهم که درحال حاضر در زندان به سر می‌برد، گفت: در دادگاه جرمی مثل اختلاس مورد پیگیری و رسیدگی قرار خواهد گرفت ولی چه کسی در قبال بخش‌های نابود شده تاریخ پاسخگو خواهد بود.

در ادامه این جلسه عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی به شیراز ۴۸‌هزار آثار تاریخی و نسخ خطی گم شد. درویش امیری در ادامه در پاسخ این پرسش درخصوص آخرین وضع تملک کاخ مروارید گفت: در جلسه‌ای که در روزهای آینده با حضور استاندار البرز و دادستان کرج برگزار می‌شود تکلیف تملک کاخ مروارید بررسی خواهد شد.

او در ادامه بررسی وضع تملک این اثر تاریخی را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک کاخ مروارید به تملک سازمان میراث فرهنگی درآید: «تا وقتی تملک این اثر منحصربه‌فرد تاریخی مشخص نشود، نمی‌توانیم هزینه و اعتباری اختصاص دهیم.

سازمان میراث فرهنگی باید مالک باشد تا بتواند برای مرمت این اثر هزینه کند.» او با تأکید بر این‌که دولت نیز برای ملکی که وضع مالکیتش مشخص نیست، اعتبار تخصیص نمی‌دهد، گفت: سازمان میراث فرهنگی‌ پارسال برای محوطه سبز این مجموعه تاریخی که بسیار ارزشمند است یک‌میلیارد تومان هزینه کرده است. شهروند

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو