تهدید ایران به حمله نظامی از سوی ۷ مقام آمریکایی پس از مذاکرات وین 
چاپ 

تهدید ایران به حمله نظامی از سوی ۷ مقام آمریکایی پس از مذاکرات وین

پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به‌خلاف برخی تحلیل‌ها که عنوان می‌شود آمریکا پس از توافق احتمالی هسته‌ای در سیاست خارجه خود در قبال ایران بازنگری خواهد کرد، شاهد افزایش تهدیدهای روانی و نظامی علیه ایران هستیم.

به گزارش  یمین نیوز از تسنیم، پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، به‌خلاف برخی تحلیل‌ها که عنوان می‌شود آمریکایی‌ها پس از توافق احتمالی هسته‌ای در سیاست خارجه خود در قبال جمهوری اسلامی ایران بازنگری خواهند کرد، شاهد افزایش تهدیدهای روانی و نظامی از سوی مقامات عالی‌رتبه آمریکا علیه ملت ایران بوده‌ایم، تهدیدهایی که تحلیل‌ تغییر رفتار آمریکا بعد از توافق را نقض می‌کند.

تنها یک روز پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات بود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار اظهارات ضدایرانی خود، گفت: ما همچنان با ایران بر کمک تسلیحاتی به گروه‌های نیابتی مانند حزب‌الله لبنان مشکل داریم. ایران هنوز چالشی برای منافع و ارزش‌های ماست.

رئیس‌جمهور آمریکا که پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، مباحث و ادبیات نظامی را جایگزین مباحث فنی و حقوقی کرده بود، با تهدید مجدد و مستقیم ایران به حمله نظامی، گفت: ایرانی‌ها از تمایل برای اقدام نظامی در جایی که برای منافع و امنیت ملی آمریکا مهم باشد، باخبر هستند. ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش آنها را از بین ببریم.

گرچه تهدید نظامی ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش دندان‌شکن فرمانده کل قوا، فرمانده کل ارتش و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بی‌پاسخ نماند، اما نباید فراموش کرد که این اولین بار بود که آمریکا به‌طور مستقیم از طرح نظامی خود برای نابودی ارتش ایران سخن گفته است.

اما در تهدید نظامی و اظهارات ضدایرانی، مقامات سیاسی، نظامی، امنیتی و حتی برخی نمایندگان سنا و کنگره، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را همراهی کردند و “ارنست جاش” سخنگوی کاخ سفید به‌عنوان سخنگوی دولت آمریکا پا را فراتر از تهدید نظامی گذاشته و مدعی می‌شود: “پس از توافق، گزینه‌های متعددی را که حالا هم در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد یا استفاده از گزینه نظامی”.

سخنگوی کاخ سفید در اظهارات قابل تأمل خود می‌افزاید: نکته کلیدی این است که گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چرا که طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.

“اشتون کارتر” وزیر دفاع آمریکا نیز با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات، اذعان می‌کند: آمریکا سال‌هاست که در مورد گزینه نظامی(علیه ایران) با اسرائیل رایزنی دارد.

وی در ادامه می‌گوید: یکی از دلایلی که این یک توافق خوب است، این است که هیچ‌ کاری در جهت پیشگیری از گزینه نظامی، گزینه نظامی ایالات متحده که من مسئول آن هستم، انجام نمی‌دهد.

تهدید ایران به حمله نظامی از سوی سناتورهای آمریکایی‌ نیز تشدید شد و “راو استوری” سناتور تازه‌کار جمهوری‌خواه ایالت آکانزاس آمریکا با تهدید ایران به حمله نظامی، تأکید کرد: بمباران ایران نسبتاً سریع و بی‌درد خواهد بود و باعث تسهیل مذاکرات خواهد شد. اقدام نظامی بر ضد تأسیسات هسته‌ای ایران در مقایسه با ورود به توافقی که دولت باراک اوباما درباره آن مذاکره می‌کند، ارجحیت دارد.

هیلاری و بیل کلینتون زن‌ و شوهری که از مقامات سابق دولت آمریکا هستند نیز پس از جمع‌بندی مذاکرات به اظهارات ضدایرانی و تهدید حمله نظامی ایران پرداختند.

هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا با طرح اتهامات گسترده علیه مردم ایران در اظهارات ضدایرانی خود، گفت: من به ایرانی‌ها اعتماد ندارم و مطمئنم آنها از رفتارهای بد خود دست نخواهند کشید.

و همسرش که روزگاری رئیس‌جمهور آمریکا بود، می‌گوید: باید به ایران حمله کنیم.

و اما جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط بر اراده کشورش برای هماهنگ کردن یک راهبرد با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران تأکید و بدون اشاره به اثبات حسن نیت ایران در مذاکرات هسته‌ای، ایران را به حمایت از آنچه او تروریسم می‌خواند متهم کرده و می‌گوید: آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه جدی است.

به گزارش تسنیم، اینها نمونه‌هایی از کلکسیون تهدید نظامی و اظهارات ضدایرانی است که پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای خطاب به ملت ایران عنوان شده است؛ اظهاراتی که با برخی اظهارات مبنی بر تغییر رفتار آمریکا در قبال ایران، منظومه‌ای از اجتماع نقیضین را به‌وضوح اثبات می‌کند.

اینکه چرا برخی از تغییر رفتار آمریکا در قبال ایران پس از توافق احتمالی سخن می‌گویند، تحلیلی است که به‌گفته محمد کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی “حاصل نوعی وادادگی سیاسی و البته اشتباه استراتریک است”.

کوثری در همین باره می‌گوید: از اینکه برخی تهدیدهای نظامی و اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکا را نشنیده می‌گیرند و ادعای تغییر رفتار آمریکا در قبال مردم ایران را مطرح می‌کنند، نمی‌توان تعجب کرد، چرا که برخی نمی‌خواهند حقیقت دشمنی آمریکا با مردم ایران را بپذیرند.

اما این سؤال را “چرا آمریکایی‌ها پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای زبان به تهدید نظامی ایران نبسته‌اند؟” با سعد‌الله زارعی کارشناس روابط بین‌الملل به بحث گذاشتیم.

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با طبیعی دانستن تهدیدهای نظامی بعد از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید: وقتی در همان قطعنامه صادره و در برجام محدودیت نظامی علیه ایران گنجانده می‌شود و ایران به‌عنوان کشوری که به‌گفته آنها مخالف صلح و امنیت بین‌المللی است ذیل بند ۴۱ قرار می‌گیرد و به‌صراحت گفته می‌شود که این شرایط تنها درباره ایران است، طبیعی است که  تهدیدهای نظامی پشت سر هم مطرح شود.

زارعی می‌گوید: به‌نظرم در روزها و ماه‌های آینده تهدیدهای نظامی علیه ایران گسترده‌تر خواهد شد و ضرب‌آهنگ تهدید نظامی علیه ایران تشدید خواهد شد و با توجه به جمع‌بندی مذاکرات نمی‌‌توان انتظاری غیر از این داشته باشیم.

به هر تقدیر اینکه چرا بعد از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، پاسخ حسن نیت ایران را با تهدید نظامی و اظهارات ضدایرانی می‌دهند، خودش گویای آن است که این کدخدا، کدخدای بی‌اعتمادی و نیرنگ است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو