انقلابی بزرگ در زمینه دسترسی مردم به اطلاعات در راه است 
چاپ 

انقلابی بزرگ در زمینه دسترسی مردم به اطلاعات در راه است

eennمعاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که بزودی به مرحله اجرا گذاشته می شود، به عنوان قانونی یاد کرد که موجب یک انقلاب در زمینه اطلاع رسانی در کشور خواهد شد.

«حسین انتظامی» روز شنبه در مراسم گشایش نخستین دوره آشنایی با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که با حضور مدیران رسانه ها و سردبیران روزنامه ها در تهران برگزار شد، افزود: از آنجا که این قانون، مردم را مالک واقعی اطلاعات می داند و دولت را امانتدار آن می شناسد، با اجرای آن، رابطه دولت و مردم در زمینه دستیابی به اطلاعات بطور جدی تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این قانون، زمینه مناسبی برای شفافیت، پاسخگویی دستگاههای حکومتی و استیفای حقوق شهروندی فراهم ساخته و گام بزرگی در راه تقویت مردم سالاری است.

انتظامی یادآور شد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در بهمن ۱۳۸۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در مرداد ۱۳۸۸ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شده است اما دولت دهم اجرای آن را مسکوت گذاشت و اکنون دولت یازدهم به ریاست دکتر حسن روحانی مصمم است آن را وارد مرحله عملیاتی و اجرایی کند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه دولت در طول دو سال گذشته، دو آیین نامه موردنیاز برای اجرای این قانون را تصویب کرده و سومین آیین نامه آن نیز ظرف هفته آینده تصویب می شود، اطمینان داد که با تصویب آیین نامه یادشده، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور با جدیت آغاز خواهد شد.

انتظامی که دبیری کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز بر عهده دارد، گفت: این قانون دولت را موظف می کند بسیاری از اطلاعات عمومی و موردنیاز مردم را بصورت پیشدستانه منتشر کند و به شفاف سازی در باره تصمیمات و عملکرد خود بپردازد.

وی تصریح کرد: ما برای اجرای این قانون، در سه حوزه «مدیران»، « کارکنان دولت» و «مردم» نیازمند آموزش هستیم و باید بتوانیم با کمک رسانه ها، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را به یک گفتمان در جامعه تبدیل کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: از آنجا که این قانون برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، مدیران سطوح مختلف باید بدانند که رویکرد نظام و دولت در باره ارایه اطلاعات به مردم چیست. آنها باید تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات را در چارچوب قانون، یک کار مقدس و خدمت رسانی تلقی کنند و این روحیه را به کارکنان خود نیز منتقل سازند.

وی افزود: مردم هم باید با حقوق خود در زمینه دسترسی به اطلاعات آگاه باشند و رسانه ها در این زمینه مسئولیت بزرگی بر عهده دارند.

انتظامی با بیان اینکه کمیسیونی ویژه برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و رسیدگی به شکایات مردمی در این زمینه، مرکب از چندین وزیر ، رییس دیوان عدالت اداری و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود، ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره های مختلف آشنایی با این قانون برای مدیران و اصحاب رسانه، فضای لازم را در جامعه برای اجرای هر چه بهتر آن فراهم سازد.

نخستین دوره آشنایی با قانون مذکور با حضور استادان سرشناس و مطرح ارتباطات و حقوق رسانه ها در کشور نظیر دکتر یونس شکرخواه، دکتر حسن نمکدوست، دکترسعیدرضا عاملی و دکتر محسن اسماعیلی به مدت یک هفته در مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار می شود.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو