پژوهش موتور محرک جامعه و پروازی بسوی دانایی است 
چاپ 

پژوهش موتور محرک جامعه و پروازی بسوی دانایی است

یک محقق و عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که جامعه امروزی نیازمند رویکرد پژوهشی در موضوعات مختلف است، از انجام فعالیت های پژوهشی بعنوان موتور محرک جامعه برای پروازی بلند بسوی دانایی یاد کرد.

دکتر روح الله احمدزاده کرمانی افزود: توسعه پایدار و تغییر و تحول ناشی از علم و فناوری بر اساس رفتارهای علمی و پژوهشی شکل می گیرد.

وی با تاکید بر بومی سازی و کاستومایز کردن پژوهش در علوم اجتماعی و این‌که جامعه امروزی نیازمند رویکرد پژوهشی در موضوعات مختلف است، بیان کرد: آموزه‌های دین مبین اسلام همواره تاکید بسیاری بر امر پژوهش داشته و سفارش به تحقیق و تفحص در سیر آفاق و تدبر در پدیده های طبیعی و انسانی نموده است.

استادیار دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت محقق شدن منویات مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش اضافه کرد: معظم له فرمودند “باید اهل علم در محیط دانشگاه به تولید علم با نگاه مبتکرانه و سازنده بپردازند.”

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد که توسعه پایدار و تغییر و تحول ناشی از علم و فناوری بر اساس رفتارهای علمی و پژوهشی است.

وی گفت: پژوهشگران باید دید خود را نسبت به بحث جا و مکان تغییر دهند و به این باور برسند که مکان در دنیای کنونی نقشی ندارد زیرا دسترسی به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در هر مکانی بسیار آسان شده است.

دکتر احمدزاده کرمانی با بیان این‌که باید بتوانیم شرافت علم و پژوهش را به ویژه در محیط های دانشگاهی حفظ کنیم، یادآور شد: بسیاری از صاحب نظران، پژوهش را حلقه مفقوده توسعه یا زیر بنای آن می دانند و اعتقاد دارند توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی، مستمر و پایدار نخواهد بود و دستاوردی نیز به ارمغان نمی آورد، بنابراین پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار آن در جامعه به شمار می آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه تأکید کرد: نقطه کمال یک پژوهش، بکارگیری نتایج آن است و گرنه اگر پژوهشی انجام گیرد و در آرشیو بماند و خاک بخورد فایده ای ندارد، بنابراین کاربردی نمودن نتایج پژوهش باید به عنوان یک اصل در این حوزه باشد.

این محقق و پژوهشگر کشور یادآور شد: پژوهش موتور حرکت و محرک پیشرفت و توسعه در هر جامعه ای است و خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب ما شاهدیم این بحث در تمامی سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر احمدزاده کرمانی با بیان اینکه پژوهش عامل اصلی پیشرفت و توسعه محسوب می شود، افزود: بسیاری از صاحب نظران، پژوهش را حلقه مفقوده توسعه یا زیر بنای آن می دانند و اعتقاد دارند توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی مستمر و پایدار نخواهد بود و دستاوردی نیز به ارمغان نمی آورد، بنابر این پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار آن در جامعه به شمار می آید.

به گفته وی، موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه ای نیازمند گسترش رویکرد و تفکر پژوهشی در آن جامعه است و محققان و پژوهشگران در هر سازمانی باید به مسائل اصلی آن سازمان بپردازند و اولویت آنان نیز مسائل و تحقیقات کاربردی با رویکرد مسئله محور است.

استادیار دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این‌که تقلیدگرایی و پذیرش نتایج پیشینیان بدون تحقیق و بررسی مردود شناخته شده است، تصریح کرد: آزادی بیان و عمل نقش مهمی در موفقیت پژوهشگران ایفا می‌کند، اندیشه پژوهش باید از دوران کودکی در میان فرزندان به ویژه در مدارس نهادینه سازی شود.

وی با تاکید بر لزوم شجاعت بخشی به محققان و پژوهشگران، ادامه داد: پژوهشگران نباید نگران نتیجه تحقیقات خود باشند، بلکه باید تمام توان خود را در راستای عملیاتی کردن طرح ها و ایده های پژوهشی بکار گیرند.

وی بیان کرد: روحیه پژوهشگری باید در ابعاد مختلف در بین دانشگاهیان و دانش آموختگان تقویت شود و در این زمینه نیاز است پژوهشگران همدیگر را یاری کنند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو