ظریف: حمایت از محیط زیست نیازمند همکاری همگانی ماست 
چاپ 

ظریف: حمایت از محیط زیست نیازمند همکاری همگانی ماست

index

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آیین اختتام پنجمین جشنواره فیلم سبز گفت: ایران و اسلام ما از آغاز به برابری انسان‌ها و رعایت حقوق طبیعت استوار بوده و پیش از اینکه دیگران به فکر حفظ طبیعت بیفتند، آسیب به طبیعت را جنایت علیه بشریت حساب می‌کرده است.

به گزارش یمین نیوز یه نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیین اختتام پنجمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم سبز، جمعه ۳۱ اردیبهشت با سخنرانی “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه و با حضور “معصومه ابتکار”، معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور جمعی از هنرمندان و حامیان محیط زیست برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

در این مراسم که در فرهنگسرای آسمان برگزار شد، محمدجواد ظریف که در میان تشویق‌های ایستاده‌ی حضار روی صحنه آمد، ابتدا با اشاره به فعالیت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: خانم ابتکار به واقع حمایت از محیط زیست را به عنوان یک رسالت دنبال کرده‌اند و برای جمهوری اسلامی در صحنه‌ی بین‌المللی افتخار آفریده‌اند. هر وقت او در جلسه‌ای شرکت می‌کند می‌دانم که ایران به بهترین نحو در آن جلسه معرفی خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به حضور استاد محمود فرشچیان در این مراسم گفت: او کسی است که سال‌هاست آثارش را به عنوان هدیه به مسئولان برتر جهانی هدیه می‌کنند و از این طریق به هوش، هنر و انسان‌دوستی ایرانی افتخار می‌کنم.

وزیر امور خارجه‌ با بیان اینکه ما نماینده‌ی فرهنگی هستیم که در بعد ایرانی و اسلامی مخالف خشونت علیه انسان و طبیعت است، افزود: ما باید بتوانیم با آثار و ساخته‌های هنری خود این فرهنگ غنی را به دور از دروغ‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که در جهان و منطقه علیه ما شکل گرفته، به جهانیان معرفی کنیم. هنر ایرانی نه تنها آرامش‌بخش روح ماست بلکه معرف فرهنگ بالا و برتری است که این مردم از آن متأثرند.

ظریف با بیان اینکه مظاهر خشونت و تندروی هیچ‌ جایی در فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد، اظهار کرد: ایران و اسلام ما از آغاز به برابری انسان‌ها و رعایت حقوق همه و حقوق طبیعت استوار بوده و پیش از اینکه دیگران به فکر حفظ طبیعت بیفتند، آسیب به طبیعت را جنایت علیه بشریت محسوب می‌کرده است. امروز ما نیاز داریم این واقعیت را درک کنیم که زمین هر روز گرم‌تر می‌شود و ما به سمت نابودی زمینی که خداوند به ما موهبت کرده و ما نقشی جز تخریب در آن نداشته‌ایم، پیش می‌رویم.

او ادامه داد: خطوط ملی و جغرافیایی در نابودی محیط زیست نقشی ندارند همان‌طور که در خشونت و وحشی‌گری نقشی ندارند. خشونتی که امروز مردم سوریه را به کام خود می‌کشد مردم پاریس، سن‌برناردینو و سیدنی را هم به کام خود می‌برد. این واقعیت جهان ماست که امروز همه در یک کشتی نشسته‌ایم یا با هم به ساحل نجات می‌رسیم یا همه در آلودگی محیط زیست و در خشونت علیه هم‌نوعان غرق می‌شویم و کسی را فرار از این نیست.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در پایان با بیان اینکه “باید بپذیریم که در این کره خاکی آینده‌ی همه ما به هم پیوسته است”، گفت: تخریب محیط زیست خطری همگانی است و حمایت از محیط زیست هم نیازمند همکاری همگانی ماست. من دست همه هنرمندانی را که در ساختن این آینده و معرفی این نیاز مشترک بشری به دنیا، تلاش می‌کنند، می‌فشارم و از همه‌ی آن‌ها تشکر می‌کنم.

فرهاد توحیدی -دبیر پنجمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فیلم سبز- نیز ضمن تشکر از معصومه ابتکار و همکارانش در برگزاری این جشنواره، با اشاره به اینکه در طول هفته‌ی گذشته در فیلم‌ها و کارگاه‌های جنبی جشنواره از بحران آب و نشست زمین و تخریب جنگل و کشتار حیوانات و گونه‌های رو به انقراض و … صحبت شده، گفت: اما نه در فیلم‌ها و نه در سخنرانی‌ها ندیدیم که از محیط زیست انسانی صحبت شود که موضوع آن تعاملات انسانی است و اهمیت آن به اندازه‌ی محیط زیست طبیعی است.

توحیدی ادامه داد: این همه خشونتی که با آن مواجهیم از کجا می‌آید؟ بی‌شک از فرهنگ ما ناشی نمی‌شود؛ این پرسش را فیلمسازها باید مطرح کنند و درباره محیط زیست انسانی فیلم بسازند. ما بیش از یک سال است که از آقای ظریف تشکر می‌کنیم که با کمک همکارانش دریچه‌ای را گشود که راحت‌تر گفت‌وگو کنیم. چرا وقتی که صحبت برجام به مباحث داخلی می‌رسد این‌گونه با دشمن‌خویی آن را رد می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: این چه بی‌خردی‌ای است که مردم را از بوستان هنر بیرون می‌کنند و کسی را که صدایش با جان این ملت سرشته است ممنوع‌الصدا می‌کنند. روح ملت با صدای شهرام ناظری و کمانچه‌ی کیهان کلهر و تار حسین علیزاده تلطیف می‌شود. ما به یکدیگر احترام می‌گذاریم و البته این احترام گذاشتن از بالا باید آغاز شود؛ ما مردم محترم هستیم.

معصومه ابتکار نیز در این مراسم در سخنانی با ابراز خوشحالی از اینکه جشنواره‌ فیلم سبز پس از ۱۰ سال وقفه مجدداً برپا شده است، گفت: در طول برگزاری این جشنواره سعی کردیم از دریچه هنر و زیبایی‌های هنری و یادآوری جایگاه انسان و مسئولیتش، محیط زیست را پاس بداریم و برای تغییر شرایط از همه‌ی امکانات و هنرمان برای تعالی انسان و آینده‌ی کره‌ی زمین استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشحالیم که بعد از یک سال و اندی تلاش و امیدواری با وجود دشواری‌هایی که احیای این فعالیت هنری داشت این کار به نتیجه رسید و جا دارد از فرهاد توحیدی برای راهبری این جریان و همه‌ی داوران و کسانی که با ارسال آثارشان امکان فعالیت این جشنواره را فراهم کردند سپاسگزاری ویژه کنم.

معاون رئیس جمهور، ضمن قدردانی از حامیان دولتی و غیردولتی این جشنواره که به گفته‌ی او ده‌ها هزار نفر در استان‌های مختلف در آن شرکت داشتند، اظهار کرد: از دکتر ظریف تشکر می‌کنم که امکان این گفت‌وگوی بین‌المللی درباره‌ محیط زیست را فراهم کرده‌اند. این بخشی از دیپلماسی عمومی آقای ظریف است و امیدواریم اثر متقابل دیپلماسی و محیط زیست را به زودی ببینیم.

ابتکار در ادامه به وزیر امور خارجه‌ی کشورمان پیشنهاد داد که آثار پنجمین جشنواره فیلم سبز در کشورهای عضو اکو اکران شود و با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره و دبیرخانه آن مستمر و دائمی شوند، گفت: پیام محیط زیست مستمر است و پنجمین دوره‌ی این جشنواره آغاز مسیری تازه و بی‌انتهاست.

وی در پایان با بیان اینکه استان‌های گیلان و سیستان و بلوچستان نیز اصرار زیادی برای دایر کردن دبیرخانه‌ی دائمی داشته‌اند ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوان دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی سبز در شمال و غرب کشور را به استان گیلان و جنوب و شرق کشور را نیز به استان سیستان و بلوچستان واگذار کنیم.

در این مراسم برگزیدگان بخش سینمای ملی در رشته‌های انیمیشن، مستند و داستانی به شرح زیر معرفی شدند:

جایزه‌ بهترین فیلم پویانمایی به مهدی آقاجانی برای فیلم «اینسان» رسید.

جایزه‌ بهترین کارگردانی بخش پویانمایی به ادریس سامانی برای فیلم «ناگهان باد بر می‌خیزد» اهدا شد.

جایزه‌ بهترین کارگردانی مستند کوتاه به «محمدعلی رخشانی» برای کارگردانی «موکان» اهدا شد.

جایزه‌ بهترین مستند بلند به فیلم «اوسیا» به تهیه‌کنندگی علیرضا دهقان اهدا شد.

جایزه‌ بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به کمیل سوهانی برای فیلم «مادر کشی» اهدا شد.

جایزه‌ بهترین فیلم مستند بلند به فیلم «در پناه بلوط» به تهیه‌کنندگی مهدی نورمحمدی اهدا شد.

جایزه بهترین پژوهش مستند بلند یا کوتاه نیز از طرف هیئت داوران جشنواره به پژمان مظاهری پور برای فیلم «غبار سرخ»اهدا شد.

در بخش برترین دستاورد فنی مستند بلند یا کوتاه نیز هیئت داوران برای تصویربرداری «زندگی در خور موسی» به حجت و عبدالخالق طاهری، دیپلم افتخار اهدا کرد.

جایزه‌ بهترین کارگردانی فیلم داستانی بلند به مجید اسماعیلی پارسا برای فیلم «گمیچی» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم، هیأت داوران پنجمین جشنواره فیلم سبز ایران، از میان فیلم‌های بلند سینمایی هیچ فیلمی را به عنوان بهترین فیلم بلند داستانی شایسته تقدیر ندانست.

در بخش هنرهای تجسمی نیز هیأت داوران و دبیر جشنواره، به همراه محمود فرشچیان و اسماعیل کهرم -که با لباس محیطبانی در این مراسم حاضر شده بود- روی صحنه آمدند و برگزیدگان بخش هنرهای تجسمی را به شرح زیر اعلام کردند:

برگزیدگان بخش گرافیک

نفر اول: فاطمه طامهری برای اثر «آب برای همه» از یزد

نفر دوم: محمد افشار برای اثر «دیدار تو، دل ما» (آلودگی هوا) از اصفهان

نفر سوم: الناز لطیف برای اثر «آب زندگی است» از یزد

برگزیدکان بخش مفهومی

نفر اول: وحید امین برای اثر «بهار وسپا» از تهران

نفر دوم: آران ابراهیمی برای اثر «بضاعت از دست رفته» از تهران

ننفر سوم: گلناز لواسانی برای اثر «سهم من از آسمان» از تهران

برگزیدگان بخش عکس

نفر اول: علیرضا مسلم زاده برای اثر «صبا» از مازندران

نفر دوم: روزبه فکوری از استان خوزستان

نفر سوم: اصغر بشارتی برای اثر «تلاش» از هرمزگان

برگزیدگان بخش کاریکاتور

نفر اول: احسان گنجی برای اثر «سرراهی» از کهکیلویه و بویراحمد

نفر دوم: طیبه خلیلی‌مهر برای اثر «کمبود آب» از کرمانشاه

نفر سوم: محمد علی خلجی برای اثر «بحران آب» از تهران

برگزیدگان بخش نقاشی

نفر اول: هدیه جوانی‌جم از تهران

نفر دوم: موهبت خدایی نام اثر «آیا من انسانم؟» از تهران

نفر سوم: آزاده برف‌رو برای اثر «انتظار» از تهران

برگزیدگان بخش مجسمه

نفر اول: الهام فلاحی از تهران

نفر دوم: نازک پورسلطانی برای اثر «بازگشت به طبیعت» از تهران

و نفر سوم: رامین جمشیدی از تهران

هیأت داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم سبز متشکل از، نیکولای نیمان از آلمان، آنتونین حداد از فرانسه، ترزا کامو گوئِرِرو از مکزیک، احمد ضابطی جهرمی و علیرضا شجاع‌نوری از ایران، برگزیدگان این بخش را معرفی کردند. که جوایز آنان با حضور اعضای هیأت داوران، دکتر محمدجواد ظریف و دبیر جشنواره اهدا شد.

فیلم‌های کوتاه داستانی

جایزه‌ بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «کوزمک» از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی مشترک جعفر شکوری، علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی اهدا شد.

جایزه‌ بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی نیز به علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی برای ساخت فیلم «کوزمک» رسید.

فیلم‌های مستند بلند

جایزه بهترین فیلم بلند مستند به فیلم «مادر کُشی» به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند به حجت طراحی برای ساخت فیلم «زندگی در خور موسی» رسید.

فیلم‌های کوتاه مستند

جایزه‌ بهترین فیلم کوتاه مستند به فیلم “Orchard Keepers” از کشور مصر، به تهیه‌کنندگی مشترک بِریونیدون و ژولیِن اِشمید رسید.

جایزه‌ بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند به علیرضا دهقان برای کارگردانی فیلم «اوسیا» اهدا شد.

در این بخش جایزه هیأت داوران برای بهترین پژوهش نیز به فیلم “COWSPIRACY: The Sustainability Secret” (دسیسه دامداری: راز دوام) ازکشورآمریکا، با پژوهش مشترک کیپ آندرسن و کیگان کوهن رسید.

جوایز فیلم‌های پویانمایی

جایزه بهترین فیلم پویانمایی به «ناگهان باد برمی‌خیزد» به تهیه‌کنندگی مشترک ادریس سامانی و صداوسیمای مرکز مهاباد اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی به سیمونه جیامپائولو برای فیلم “Espero? (Hope?)” (امید؟) از کشور انگلستان اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار انتخاب ویژه هیات داوران از نظر بهترین دستاورد در پویانمایی، به فیلم «کشاورز و روبات»، به کارگردانی عبدالله علی‌مراد رسید.

جایزه ویژه هیأت داوران بخش بین‌الملل نیز به فیلم “OMEVA – Water”تولید مشترک کشورهای آلمان و نامیبیا، به کارگردانی مشترک سارا ساندرینگ و اوشوشِنی هیوِلوآ رسید.

به‌دلیل آنکه در بخش مسابقه بین‌الملل، فیلم بلند داستانی به تعداد کافی به دفتر جشنواره ارسال نشده بود، بنابراین فیلمی در این بخش انتخاب نگردید و در بخش فیلم بلند داستانی مسابقه بین‌الملل، فیلمی به نمایش در نیامد.

در پایان این مراسم نیز استان‌های برتر از بین ۳۱ استان کشور که این جشنواره را برگزار کردند، معرفی شدند و نمایندگان استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، بوشهر، فارس، گیلان، کهگیلویه و بویراجمد و کرمان، لوح تقدیر دریافت کردند.

به گزارش ایسنا، پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز پس از وقفه‌ای ده‌ساله، از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت، به دبیری فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) فعالیت کرد.

در این دوره از جشنواره تندیسی به شکل «غزال زرین» به عنوان یادبود جشنواره طراحی شده بود که به همراه لوح تقدیر و جوایز نقدی و سکه‌ طلا به برگزیدگان اهدا شد.

در مراسم اختتام این جشنواره، سالن بزرگ فرهنگسرای آسمان (وابسته به فرهنگستان هنر) با استقبال گسترده علاقه‌مندان پر شد و عده زیادی ایستاده مراسم را دنبال کردند.

حضور استاد محمود فرشچیان و همین‌طور محمدجواد ظریف که با همسرش در این مراسم حاضر شده بود با استقبال گرم و تشویق‌های ممتد و مکرر حاضران همراه بود و با ادای احترام آنان نیز همراه شد.

این مراسم که با اجرای گروه موسیقی سنتی فرهنگستان هنر آغاز شده بود با اجرای چند قطعه توسط گروه موسیقی پالت به کار خود پایان داد.

درباره نویسنده

15419مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو