Logo of a company

دولت از مدیریت بانوان در رسانه‌های کشور حمایت می‌کند

entezamنشست هم‌اندیشی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانوان مدیر مسئول برگزار شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در نشست هم اندیشی با بانوان مدیر مسئول گفت: بانوان صاحب رسانه در توسعه فرهنگ عمومی پیشگام هستند و رفع دغدغه های صنفی آنها در اولویت است.

 

حسین انتظامی با بیان اینکه نسبت خانم های مدیر مسئول طی ۴ سال گذشته تفاوت معناداری پیدا کرده است به رویکرد دولت در حمایت از بانوان در مدیریت رسانه ها اشاره کرد و افزود: دولت از مدیریت بانوان در رسانه های کشور حمایت می کند.

 

معاون مطبوعاتی به برخی تفاوت ها و مسائل خاص بانوان در حوزه مدیریت اشاره و تصریح کرد: وظیفه مسئولان و بطور ویژه مسئولان فرهنگی کشور این است که در سیاست گذاری های خود توجه ویژه ای به این تفاوت ها داشته باشند.

 

انتظامی با بیان اینکه ساز وکارها و برنامه های معاونت مطبوعاتی بطور کامل در سایت اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی منتشر می شود خاطرنشان کرد: یکی از وجوه دسترسی آزاد به اطلاعات این است که چنانچه فردی از مسئولی سوالی داشته باشد، آن مقام مسئول به جایی مراجعه کند که فرد سوال کننده هم بتواند برای یافتن پاسخ از آن منبع استفاده کند.

 

وی به برخی محدودیت های اقتصادی دولت اشاره و خطاب به مدیران مسئول حاضر در نشست اظهار کرد: با همکاری و همفکری همدیگر می توانیم مصادیقی از مسائل دارای اولویت در مطبوعات را مشخص کنیم و در نهایت فعالیت های مطبوعاتی را زیر یک چتر حمایتی قرار دهیم که با پیشنهادها و پیگیری‌های اهالی مطبوعات و همراهی دولت انجام شود.

 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سیاست عمومی دولت مبنی بر حمایت ویژه از بخش خصوصی اشاره کرد و با بیان اینکه دولت افتخار دارد در ۴ سال گذشته مجوز انتشار هیچ روزنامه ای برای سازمان های دولتی و نهادهای عمومی صادر نکرده، افزود: در آیین نامه قانون جدید مطبوعات نیز تصریح شده که به هیچ یک از سازمان های دولتی و عمومی مجوز رسانه داده نشود.

 

انتظامی در ادامه به موضوع یارانه بیمه روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۴ هزار نفر از اصحاب رسانه بیمه هستند و از یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیمه پایه و تکمیلی بهره‌مند می شوند.

 

وی با اشاره به انتشار بسته‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای هر سال، تصریح کرد: هدف ما این است که اصحاب رسانه از برنامه ها و طرح های حمایتی معاونت مطبوعاتی در حوزه یارانه های مستقیم، یارانه بیمه، طرح اشتراک، خرید مجلات برگشتی، تفاهم نامه ها و…مطلع شوند و بر این اساس برای راه اندازی و یا تداوم فعالیت‌های خود برنامه ریزی کنند.

 

وی در همین زمینه با بیان اینکه یارانه مستقیم به سه گروه از رسانه ها تعلق می گیرد، تصریح کرد: یکی از اولویت ها نشریاتی هستند که در استان های کم برخوردار منتشر می شوند به شرط اینکه مطالب تولیدی آن ها مختص همان استان باشد.

 

معاون مطبوعاتی، نشریات منتشر شده در تک شهرهای غیر مراکز استانی را یکی دیگر از اولویت های اعطای یارانه مستقیم عنوان کرد و افزود: رسانه هایی که به موضوعات ۱۳گانه منتشرشده در بسته حمایتی همچون «قرآن و معارف اسلامی،‌ فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، هر یک از محورهای٢٤ گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی، پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی، افزایش سواد علمی جامعه و…» می پردازند از اولویت های ویژه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردارند.

 

انتظامی در پایان به توسعه دوره های آموزشی روزنامه نگاری اشاره و با تاکید بر اینکه استان ها در اولویت آموزشی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها قرار دارند، گفت: هزینه ای که روزنامه نگاران بیمه شده برای حضور در کلاس ها می پردازند در صورت اخذ نمره قبولی به آن ها عودت داده می شود تا از این طریق گام هایی در زمینه توسعه کیفی مطبوعات برداشته شود.

 

بنابراین گزارش، در این نشست که در ادامه سلسله نشست های هم اندیشی با محوریت سیاست های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور حدود ۱۸۰ تن از بانوان مدیر مسئول برگزار شد، ۴۳ تن از مدیران مسئول به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

 

«اهتمام ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث آموزش در دوبخش مدیریتی و روزنامه نگاری، اصلاح برخی موارد رتبه بندی پایگاه های خبری و ارزیابی کیفی نشریات، لزوم توجه ویژه به نشریات تخصصی در طرح های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید بر افزایش تعاملات نشریات تخصصی با نهادها و وزارتخانه های مرتبط، برپایی نمایشگاه رسانه های تخصصی، تقویت ارتباط میان وزارت علوم و وزارت ارشاد در موضوع حمایت از نشریات پژوهشی-ترویجی، افزایش نشست های تخصصی بانوان مدیر مسئول، اصلاح برخی آیین نامه‌های حمایتی، لزوم توجه ویژه به پایگاه های خبری استانی، تخصصی و اختصاصی و کمک به جذب آگهی های دولتی برای آنها، حمایت غیرمستقیم در حوزه زیرساخت بویژه در بخش پایگاه های خبری، تشکیل کارگروه قضایی جهت جمایت ویژه از مدیران مسئول زن در پرونده های مختلف از جمله مباحث مربوط به تامین اجتماعی، مالیات، قوه قضائیه و…» از جمله نکات مورد تاکید مدیران نشریات تخصصی در این نشست بود.