Logo of a company

یک کارشناس مسائل عراق: تصمیم مقامات اقلیم کردستان بسیار عجولانه و نابه‌جا بود

یک کارشناس مسائل عراق با اشاره به حمایت صهیونیست‌ها از برگزاری رفراندوم در منطقه اقلیم کردستان اظهار کرد: رژیم صهیونیستی که دشمن جهان اسلام است، از تحولات انجام شده در منطقه اقلیم کردستان حمایت می‌کند؛ چراکه به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی و جهان اسلام است.

امیرشاهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مخالفت‌هایی که با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان انجام شده است، گفت: این مخالفت‌ها را می‌توان در دو عرصه داخلی عراق و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارزیابی کرد. بسیاری از گروه‌ها و نژادهای قومی و مذهبی در عراق از جمله شیعیان و اهل تسنن وحتی بخشی از کردها با این اقدام عجولانه بارزانی تعجب کردند و آن را محکوم کرند. از دیگر سو وقتی متن قانون اساسی عراق در حال تدوین بود، در این فرآیند کردها مشارکت گسترده‌ای داشتند و بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند و بر این موضوع اذعان کردند که در چارچوب قلمرو و وحدت حاکمیت ارضی عراق فعالیت می کنند و با دولت مرکزی این کشور همکاری خواهند داشت. ولی آنچه که اکنون شاهد آن هستیم با اقوال و اعمال قبلی کردها در زمینه التزام به قانون اساسی این کشور در تضاد آشکار قرار دارد.

این کارشناس مسائل عراق همچنین با بیان اینکه از مدتها قبل کشورهای مختلف منطقه از جمله ایران نسبت به تحولات و تبعات منفی این اقدام عجولانه هشدار داده بودند و آن را باعث افزایش بحران‌ها در منطقه می‌دانستند، گفت: کشورهای منطقه و فرامنطقه با این اقدام مسئولان اقلیم کردستان مخالفت کردند و نکته جالب حمایت صهیونیست ها از این اقدام است. صهیونیست‌ها که دشمن جهان اسلام هستند و به دنبال تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی هستند از این تصمیم حمایت کرده و آن را در راستای اهداف خود می‌دانند.

وی همچنین با اشاره به مخالفت یکی دیگر از کشورهای همسایه عراق یعنی ترکیه با این همه‌پرسی و تاکید این کشور مبنی بر این که توافق‌های پیشین‌اش با این منطقه را لغو خواهد کرد، تصریح کرد: به نظر می رسد در پی تحولات انجام شده در آینده شاهد تحولات و تبعات منفی ناشی از این اقدام در منطقه خواهیم بود و زمینه برای پیچیده‌تر شدن بحران در عراق و منطقه فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عراق همچنان درگیر مبارزه با داعش و تروریست‌ها است و به نظر می‌رسد که بارزانی تلاش کرده از وضعیت به وجود آمده در عراق سوءاستفاده کند، تصریح کرد: تصمیمی که از سوی مقامات اقلیم گرفته شد بسیار عجولانه و نابه‌جا بود و مردم کرد نیز از این اقدام آسیب و ضرر خواهند دید.

امیرشاهی همچنین با بیان اینکه مقامات ایران نیز حساسیت ویژه‌ای به حفظ حاکمیت ارضی خود دارند و متناسب با این اقدامات ملاحظات و تصمیماتی را براساس منافع ملی کشور اتخاذ می‌کنند، تصریح کرد: مقامات ایران بنا به درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی خود را مسدود کرده است و در چند ماه اخیر نیز بارها موضع خود را در مورد این همه‌پرسی و تبعات آن به صورت آشکار مطرح کرده است.