روحانی در دانشگاه تهران: نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند 
چاپ 

روحانی در دانشگاه تهران: نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند

57448413

رئیس‌جمهور گفت: در همه انتخابات‌ها جناح‌های سیاسی مشارکت می کنند اما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می گیرد و جناح دیگر تنبیه می شود.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه-۱۵ مهر ۹۶) در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراگز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت آغاز دوران تحصیل در مدارس و دانشگاه ها اظهار کرد: امروز هر توانایی که در کشور وجود دارد همه از علم، دانش و دانایی نشات گرفته است.

وی با اشاره به همزمانی آغاز سال تحصیلی جدید با ایام سوگواری امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: حادثه عاشورا و فرهنگ و مکتب امام حسین(ع) تابلویی کامل با همه ظرافت‌ها است که معمولا ما به گوشه ای از آن توجه می کنیم.

رئیس‌جمهوری گفت: آزادی، آزادگی، ایستادگی، استقامت، فداکاری و ایثار بخشی از این تابلوی بزرگ است و بخش دیگر آن اخلاق، صلح دوستی، اصلاح جامعه، هدایت مردم و دلسوزی برای دشمنان است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

روحانی با اشاره به گفت‌وگوهای امام حسین پیش از خروج از مدینه با حاکم شهر خاطر نشان کرد: پیش از انکه امام حسین(ع)  قیام خود را آغاز کند، با حاکم مدینه حرف زد و برای او استدلال آورد و گفت که چرا با او بیعت نمی کند؛ حاکم مدینه دلایل امام حسین (ع) را نپذیرفت. در آن زمان می توانست جنگ شکل بگیرد اما امام حسین(ع) بنا به دلایلی نگذاشت که جنگ آغاز شود ایشان مهلت خواستند تا در ا ین زمینه بیندیشند و در فرصتی دیگر پاسخ حاکم را بدهند.

وی ادامه داد: ایشان ماه ها در مکه ماند و با گروه های مختلف ملاقات و گفت‌وگو کرد و نامه‌های متعددی از کوفه دریافت نمود و سپس در مقطعی از مکه خارج شد و اعلام کرد که برای اینکه حرمت حرم نگه داشته شود از مکه به سوی کوفه می رود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امام حسین (ع)  برای حفظ حرمت کعبه از مکه خارج شدند، اظهار کرد: امروز در جامعه ما حرمت، جایگاه و شخصیت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخی قلمها و زبانها شکسته می شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود دانشگاه ها برای این است که ما با مکتب امام حسین (ع) آشناتر شویم و آن را به خوبی بیاموزیم و به جامعه منتقل کنیم، به ماجرای دستور امام حسین (ع) برای پر کردن تعداد بیشتری مشک آب جهت رفع تشنگی دشمنان اشاره و خاطر نشان کرد:امام حسین (ع) حتی برای رفع عطش دشمنان خود آب ذخیره می کردند و در زمانی که با حر مواجه شدند در پاسخ به یکی از اصحاب خود که اصرار داشت تا عدد دشمنان کم است به آنها حمله شود، تاکید کردند که من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم و هیچگاه نیز آغازگر جنگ نخواهم بود.

روحانی با بیان اینکه عاشورا بزرگترین مکتب آموزشی و دانشگاه و معلم ما و همچنین بزرگترین عامل برای وحدت و امنیت ملی ما است، تصریح کرد: مهمترین موضوعی که در مکتب عاشورا مطرح است، پیوند این مکتب با ملت است. در این زمینه وظیفه دانشگاه، برقراری پیوند میان جامعه و فرهنگ متعالی بشریت را بر عهده دارد.

رئیس شواری انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه همواره گذاری از یک جامعه با شرایط استبداد و استعمار و انحصار قدرت به سمت جامعه‌ای آزاد، مستقل و جامعه‌ای که در آن شایستگی‌های علمی و اخلاقی افراد مورد توجه باشد، است. در این زمینه در دوران مشروطه شاهد انحصار در مدیریت کشور بودیم اما حوزه ودانشگاه توانستند در کنار یکدیگر این انحصار با بشکنندو امروز مشاهده می کنیم که مدیران جامعه ما اکثرا تحصیلکرده دانشگاه های ما و تعدادی تحصیلکرده حوزه های علمیه هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها امروز متولیان تربیت مدیران جامعه هستند، خاطر نشان کرد:برجستگی‌های علمی، اخلاقی و رفتاری اساتید در کنار یکدیگر دانشگاهی ایده‌آل برای جامعه می سازد. دانشگاهیان نیز مدیران جامعه را تربیت می کنند و حل المسائل معضلات مختلف کشور هستند.

روحانی با بیان اینکه دانشگاهیان ابتدا باید معضلات خود در دانشگاه ها را حل کنند و سپس معضلات و مشکلات جامعه را حل نمایند، به طرح انتقاداتی از وضعیت مدیریت دانشگاه ها پرداخت و اظهار کرد:  من بارها در جلسات مختلف ازجمله شورای انقلاب فرهنگی وهیئت دولت اعلام کرده‌ام که معلوم نیست که در مدیریت دانشگاه ها راه خوبی را پیش می رویم یا نه چراکه ‌اداره دانشگاه ها را قطعه قطعه کرده‌ایم و برخی مسئول دین، برخی مسئول انقلاب و برخی مسئولیتهای دیگری بر عهده دارند. این درحالی است که نباید این تقسیم بندی ها انجام شود.

رئیس‌جمهور در عین حال با اشاره به در خواست برخی اساتید دانشگاه ها مبنی بر ادغام مدیریت دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی گفت: موضوع تفکیک مدیریت دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی در گذشته به بحث گذاشته شد و این موضوع به اصرار برخی از نمایندگان پزشک مجلس به تصویب رسید با این حال چنانچه که این موضوع مورد خواست اساتید مربوطه باشد این امکان وجود دارد که مجددا این موضوع بررسی و لوایح آن به مجلس ارائه شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اساس علم و دانشگاه بر مبنای رقابت نهادینه شده است اظهار کرد: مقام اساتید بر مبنای رقابت است و قطعا باید مقام استادی که جزوه او ده سال تغییری نکرده با استادی که مدام در حال کسب علم و دانشوری است، تفاوتی داشته باشد. قطعا باید مسیر کسب علم از سوی اساتید همواره مورد توجه و استمرار قرار بگیرد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه باید همواره میان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌های دانشجویی رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی ایجاد کرده‌ایم؛ در همه انتخابات‌ها این جناح‌ها مشارکت می کنند ما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می گیرد و جناح دیگر تنبیه می شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند؟

روحانی با بیان اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند، اظهار کرد: اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق کند و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه باید از این مسیرها رها شویم به نتایج رای مردم در انتخابات‌های سال‌های ۹۲ تا ۹۶ اشاره و خاطر نشان کرد: یک بار در سال ۹۲ و مجددا در سالهای ۹۴ و ۹۶ این تجربه حاصل شد. در اقتصاد، علم و مدیریت، انحصار بسیار خطرناک است و ما باید برای نقد و مشارکت، همه جامعه را تشویق کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه بیان نقد به ویژه در دانشگاه باید آزاد باشد تصریح کرد: اگر استاد یا دانشجویی در دانشگاه کلامی مطرح کند که آن کلام مورد پسند من نباشد، باید تشویق شود.

روحانی در ادامه سخنرانی خود در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با انتقاد از پذیرش بیش از حد دانشجو در برخی رشته‌های تحصیلی اظهار کرد: دانشگاه برای حل و فصل مسائل و پیچیدگی‌های جامعه است اما امروز موضوع فارغ التحصیلان دانشگاهی خود یک معضل برای جامعه ایجاد کرده است. این در حالی است که ابتدا باید بررسی کنیم که چه شغلی نیازمند تحصیلات دانشگاهی است، سپس در آن رشته دانشجو بپذیریم.

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: مدیریت نیروی انسانی بر مبنای هرم امکانپذیر است ما امروز ما در حال ایجاد یک استوانه در این بخش هستیم و می‌خواهیم همه کلاس اولی‌ها را با مدرک دکترا از نظام آموزش خارج کنیم. این درحالی است که بر اساس برخی بررسی‌هایی که در کشورهای مختلف درباره نیاز مشاغل به تحصیلات دانشگاهی انجام شده، ۴۰ الی ۴۵ درصد مشاغل نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارند.

روحانی با اشاره به وجود مشکل بیکاری در جامعه خاطر نشان کرد: دولت و همه نهادها باید در زمینه ایجاد شغل در کشور تلاش کنند. در این زمینه من بسیار خوشحال هستم که نسبت به سال گذشته رقم بیکاری ۱ درصد کاهش یافته که این به معنای آن است که مسیر درستی انتخاب شده و باید با سرعت بیشتری طی شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم پیشرو بودن دانشگاهیان و دانشجویان در مسائل روز کشور گفت: من نمی‌گویم که یک دانشجو یک دیپلمات است اما یک دانشجو باید مسائل سیاسی جامعه خود را بداند و به خوبی نقد و انتقادات خود را مطرح کند چرا که سن دانشجویی، سن خلاقیت و طراحی نقد و انتقاد است. اساتید دانشگاه نباید بگذارند عده‌ای جامعه را نسبت به آینده مایوس کنند و کار ارزشمند ملت را زیر علامت سوال قرار دهند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را عجیب و غریب خواند و خاطر نشان کرد: ممکن است در کشوری براساس برخی مبناها فردی رئیس‌جمهور شود که با کارهای عجیب و غریب خود همه دنیا را نگران کند. حال ممکن است چنانچه معضلی که در یک کشور ایجاد شده به کشورهای دیگر دنیا نیز سرایت کند و بر ما نیز فشارهایی وارد شود اما ما نباید نسبت به مسیری که انتخاب کرده‌ایم، تردید کنیم.

وی با انتقاد از طرح برخی اظهارات از سوی عده‌ای در داخل کشور در این زمینه اظهار کرد: من نمی‌دانم چرا عده‌ای از این موضوع و اینکه کشور دچار مشکل شود، خوشحال می شوند و نان خود را در دعوا می بینند. با این وجود ما معتقدیم که تضارب آرا هیچ مشکلی ندارد اما باید در موضوعات مربوط به منافع ملی همه یک صدا باشند.

روحانی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره تصریح کرد: ما در توافق برجام به منافع غیرقابل بازگشتی دست یافته‌ایم و نه تنها ترامپ بلکه چنانچه ده ترامپ دیگر در دنیا روی کار بیایند، آن منافع غیرقابل بازگشت هستند. در مذاکرات هسته‌ای ما قدرت سیاسی خود را به جهانیان نشان دادیم و دیپلمات‌های ما آنقدر قوی و قدرتمند با شش قدرت بزرگ دنیا حرف زدند و به توافق رسیدند که آن طرف توافق آمریکا می‌گوید ایرانی‌ها ما را فریب داده‌اند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: گرچه این حرف نادرست است و مبنای ما در این توافق برد-برد بوده اما ما به عنوان یک توانمند سیاسی در صحنه مذاکرات با قدرت‌های دنیا ظاهر شدیم و نشان دادیم نه تنها در جنگ و اقتصاد قوی هستیم بلکه در صلح و سیاست نیز قدرتمندیم که این نیز یک موضوع غیرقابل بازگشت است.

وی با تاکید بر اینکه ما اتحاد جهانی علیه ایران را شکاندیم، به سخنرانی سران کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی این نهاد اشاره و خاطر نشان کرد: همه کشورها علیه ایران متحد شده بودند. در سازمان ملل از نخستین ناطق تا آخرین سخنران، همه علیه ما حرف می زدند و حتی کشورهای به ظاهر دوست نیز صحبتی به نفع ما نمی‌کردند اما امسال در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از ۱۶۹۰ کشور دنیا حرف ایران را بر زبان آورد و تنها یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر به نام اسرائیل علیه ایران حرف زد.

روحانی تصریح کرد: ایران در صحنه دیپلماسی جهان موفق و پیروز شد و در پاسخ به آمریکا و برخی از کشورها که می گفتند ایران دروغ می گوید و به دنبال بمب هسته‌ای است، به دنیا گفت که در پی ساخت بمب اتم نیست بلکه به دنبال انجام فعالیت صلح آمیز هسته‌ای است. به همین دلیل برجام پیروزی اخلاقی ما نیز به حساب می آید.

رئیس‌جمهوری با اشاره به لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و بسته شدن پرونده PMD افزود: برخی می‌گفتند که پرونده PMD هیچگاه بسته نمی‌شود ولی ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای این پرونده را ببندیم و آژانس رسما اعلام کرد که دیگر سوالی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما ندارد. ما همچنین توانستیم قطعنامه‌های سازمان ملل را که سال‌ها علیه کشور تصویب شده بود را لغو کنیم.

روحانی همچنین با انتقاد از طرح برخی مسائل در داخل نسبت به احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: ممکن است فردی بگوید بعدا نیز قطعنامه‌هایی صادر خواهد شد. این حرف مانند آن است که ما می گوییم در جنگی پیروز شده‌ایم و عده‌ای می گویند ممکن است در جنگ بعدی پیروز نشویم؛ در پاسخ ما اعلام می کنیم که چنانچه روزی سازمان ملل بخواهد علیه ما قطعنامه‌ای صادر کند ما تجربه لغو قطعنامه‌های قبلی را داریم.

وی در ادامه به بیان برخی دیگر از منافع غیرقابل بازگشت برجام پرداخت و اظهار کرد: در زمینه اقتصادی از جمله فروش نفت و میعانات نفتی و همچنین جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و گشایش اعتبارات بزرگ در بانک‌های بین‌المللی و ورود فناوری به کشور منافع بسیاری برای کشور حاصل شده که غیرقابل بازگشت است.

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا عده‌ای نادرست با مردم صحبت می‌کنند، اظهار کرد: مردم توانستند حق هسته‌ای خود را کف خیابان تا وین و نیویورک ببرند و آن را تثبیت کنند؛ اگر امروز آمریکا مرتکب تخلفی شود همه دنیا آن را محکوم می کنند. اما بازهم عده‌ای در داخل می‌گویند که چرا به آمریکایی ها اعتماد کردید.

روحانی با اشاره به انعقاد معاهدات مختلف میان پیامبر اسلام و کفار و نقض مکرر این معاهدات از سوی کفار ادامه داد: آیا ما باید به پیامبر ایراد بگیریم که چرا به کفار اعتماد کرد و آیا متضرر ضررهایی شد؟ در حالی که ایستادن پای عهد به ضرر معاهده کننده نیست بلکه به ضرر آن کسی است که نقض عهد می کند و اعتبار خود را زیر پای می گذارد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به بیان برخی وظایف اساتید و دانشجویان پرداخت و خاطر نشان کرد: یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها وظایف سیاسی و بیان واقعیات برای مردم از طریق دانشجو و کلاس‌های درس است. قطعا در دانشگاه‌ها اساتید بسیاری در رشته‌های مختلف حضور دارند که آنها باید شرایط کشور را برای دانشجویان و مردم تشریح کنند.

روحانی اظهار کرد: مردم سال ۹۲ راهی را انتخاب کردند و در سالهای ۹۴ و ۹۶ بار دیگر آن راه را تایید کردند اما عده‌ای می‌خواهند بگویند که ملت ایران مرتکب اشتباه شده‌اند. این در حالی است که ملت در این انتخابات‌ها راه درست را برگزیده‌اند و امروز عظمت و اعتبار بین‌المللی ایران و همچنین روابط ما با جهان افزایش یافته و مسیر تعاملی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، هموار شده است.

وی گفت: کشور امروز با معضلات و مشکلات مختلفی مواجه است که حل آن به عهده همه مسئولان و مردم است. اما دانشگاه‌ها به دلیل آنکه پایگاه علم و دانش در اختیار دارند، وظایف بیشتری در این زمینه به عهده‌شان است. امروز کشور با مشکلات بسیاری در زمینه ‌های مسائل زیست محیطی، کمبودآب، موضوعات بانکی و اقتصادی مواجه است که مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست و به عنوان قرض پیشینیان به ما ارث رسیده است.

رئیس‌جمهور در پایان با تاکید بر لزوم حمایت دولت از دانشگاه‌ها و مراکز علمی خاطر نشان کرد: دولت توقع دارد که همه دانشگاه‌ها معضلات کشور را معضلات دولت ندانند بلکه آنها را معضلی برای همه کشور تلقی کنند و برای حل آن دست به دست هم بدهند.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو