ششمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد 
چاپ 

ششمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد

ششمین جشنواره هفته پژوهش و سومین نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و از  مراکز و موسسات برتر کشور  تقدیر شد.

در این جشنواره که با محورهای : طرح پژوهشی صنعتی، معدنی وتجاری برتر، سازمان صنعت،معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استانی برتر، واحد تحقیق و توسعه برتر بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری ، مرکز پژوهش های صنعتی، معدنی و تجاری برتر ،شرکت خدمات فنی، مهندسی برتر ، محصول برتر تحقیق و توسعه بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری ،مرکز علمی کاربردی برتر، پیشکسوت برتر،شرکت دانش بنیان صنعتی و صنایع پیشرفته برتر ،واحد های تجاری و صنفی  و رسانه های برتر برگزار شد، از برترین های بخش صنعت، معدن و تجارت تجلیل به عمل آمد.

به گزارش  خبرنگار ما، این مراسم از ساعت ۹ صبح امروز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۶، با حضور جناب آقای دکتر قبادیان ریاست ستاد ششمین جشنواره پژوهش و فنآوری و معاون محترم وزیر در امر آموزش، پژوهش و فناوری، جناب آقای دکتر خانمحمدی، مشاور محترم وزیر و مدیرکل محترم دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر مقامات ارشد این وزارتخانه، و همچنین اساتید دانشگاهی و صنعتگران شاخص کشور برگزار گردید.

در این مراسم، تعدادی از مقامات حاضر، در لزوم توجه هرچه بیشتر به امر پژوهش و نقش آن در توسعه پایدار کشور، به ایراد سخنرانی پرداختند که مورد توجه و استقبال حاضرین در این مراسم واقع گردید.

سپس، از مراکز و موسسات برتر کشور تقدیر به عمل آمده و به نمایندگان ایشان لوح تقدیر اعطا گردید.

شایان توجه است که در متن این تقدیر نامه ها آمده است:

پیشرفت و توسعه صنعتی کشور و دستیابی به اهداف و برنامه های علمی و پژوهشی، بخش تولید و تجارت، حاصل تلاش و مساعدت متخصصین و اندیشمندانی اسن که با بهره گیری از تمام ظرفیت ها و توان در راه تحقیق، پژوهش و توسعه فناوری لحظه ای از هیچ کوششی دریغ نکردند.

قابل ذکر است که در این مراسم از کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران به عنوان انجمن فنی مهندسی برتر کشور در سال  ۱۳۹۶ که به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین گردیده، تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیر از این تشکل پیشروی کشور، به رئیس هیات مدیره این تشکل، جناب آقای مهندس حسینعلی بهجو اعطا گردید.

اجرای “طرح تاپ” محقق می‌شود

در این مراسم معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای توانمند سازی تولید، توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری موجود و اشتغال پایدار “طرح تاپ” را ارایه دادیم

برات قبادیان در ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب، افزود: برای به نتیجه رسیدن این طرح، کار علمی و کارشناسی خوبی توسط متخصصان و کارشناسان مختلف انجام گرفت.

وی خلق ارزش و ظرفیت سازی در بخش اشتغال را راهبرد اصلی طرح تاپ دانست و افزود: بهسازی و استقرار بنگاه های تولیدی، صنعتی و تجاری در مسیر اقتصاد مقاومتی، اصلاح و بهسازی کیفیت کالا، توسعه بازارهای صادراتی، تقویت تحرک اقتصادی و افزایش تولید و صادرات غیر نفتی نیز از اهداف فرعی این طرح است.

قبادیان با اشاره به پتانسیل ها و استعدادهای خدادادی موجود در کشور، تصریح کرد: اما با فاصله ای که با دنیا گرفته ایم نیاز به کار بیشتری وجود دارد و در مدت مسئولیتم به عنوان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ضرورت توجه به موضوعاتی مانند دانشگاه نسل سوم وانقلاب چهارم صنعتی به عنوان اولویت‌های مهم نگاه کردم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود حدود ۲هزار و ۸۰۰ دانشگاه در کشور گفت: کشوری مانند چین که جمعیتش از کشور ما بیشتر است، کمتر از ۲ هزار و ۸۰۰ دانشگاه دارد و این یک سرمایه و پتانسیل خوبی برای ما محسوب می شود که از آن باید به بهترین نحو استفاده کرد.

قبادیان با بیان اینکه حدود ۵ میلیون دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف در دانشگاه‌های کشور به تحصیل مشغول هستند، ادامه داد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف نیز داریم که این سرمایه منابع انسانی دانش آموخته برای توسعه کشور باید به کار گرفته شود.

وی دانشجویان ارشد و دکترای کشور را لشکر توانمندی برای کاهش سریع فاصله ما با دنیا دانست و گفت: از یکصد هزار واحد صنعتی موجود حدود ۲ هزار واحد بخش تحقیق و توسعه(r&d) دارد که این دانشجویان می توانند وارد بخش (r&d) فضای بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوص شوند و در این حوزه تاثیر بگذارند. از سوی دیگر وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری می توانند این مهم را در دستور کار قرار دهند.

قبادیان با اشاره به نمونه‌های دیگری از اجرای این طرح گفت: از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ که معاون آموزش و طرح و برنامه سازمان انرژی اتمی بودم این طرح را برای سربازان دارای تحصیلات ارشد و دکترا اجرا کردم که دستاوردهای موفقیت آمیزی نیز داشت‌.

 

دکتر خان محمدی مشاور وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز در این مراسم  ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته پژوهش اعلام کرد : ما هنوز نتوانسته ایم از آموزش محوری به سمت پژوهش محوری و فناوری و نو آوری برویم و این در حالی است که در بسیاری از کشور های پیشرفته توجه معنا داری به این مقوله می شود بر این اساس در تمام دنیا واحد های تولیدیی برتر هستند که مشاورین فنی دارند و در نو آوری حرف اول را می زنند.وی ادامه داد: از آنجایی که پژو هش ستادی بسیار مهم است امید واریم با پیگیری های لازم بتوانیم برای واحد های منتخب جلسه ستاد  تسهیل برگزار کرده تا مشکلات در این حوزه بطور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

همچنین در شورای سیاستگذاری وزارت صنایع کار گروه استانی شکل گرفته که قرار است  در حوزه معنا دار، علم و فناوری و تولید و صنعت و دانشگاه همکاری کنند.

طی سالهای ۱۹۸۵-۲۰۱۰ سطح بهره وری در دنیا ۵۰ برابر شده

دکتر محمدی رئیس کمیته علمی جشنواره نیز گفت:انسان دارای ۴ ویژگی است که تمام آنها به نوعی به پژوهش و تحقیق وابسته استو

وی تصریح کرد:انسان ابتدا جستجو گر و پرسشگر است بدون تردید به موجب ذات خود کنجکاوی می کند تا پیشرفت کند.

همچنین انسان علاقه به نو آوری و خلق اکتشافات دارد و استقبال از نو اوری می کند این در حالی است که شوق به زندگی بهتر شدن دارد و در آخر عشق به یادگیری دارد و تا آخرین لحظه عمر علاقه به پیشرفت دارد.

به گفته وی طی سالهای ۱۹۸۵-۲۰۱۰ سطح بهره وری در دنیا ۵۰ برابر شده که این حاصل بهبود در سیاست های علمی تحقیقاتی،سیستم های مدیریتی سازمان ها و بکار گیری روش های درست در کشور های پیشرفته است.

رئیس کمیته علمی جشنواره ادامه داد: بنابر این اگر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ۷ درصد باشد ۱۰ سال طول میکشد تا ارزش آن  ۲ برابر شود و این میزان ۲ درصد باشد ۳۵ سال طول می کشد تا تا ارزش آن افزایش یابد لذا ما ناگزیریم از طریق بهره وری و نگاه نو اورانه از منابع در اختیارمان چند برابر استفاده کنیم چرا که بهره وری تفکر هوشمندی در کاررا مطرح می کند.. و پژوهش و تحقیق یک فرایند هوشمندانه و خلاقانه برای یافتن و بازنگری پدیده ها –رخدادها و رفتارها و انگاشته هاست.بهره وری یعنی کار هوشمندانه (هوشمندی در مصرف و بکار گیری منابع است.

در ۳ دهه  تلفیق ۳ فناوری خواهیم داشت

دکتر جافریان مدیر عامل مرکز پژو هشهای نمونه آینده فاوری را در سایه فناوری دانست و گفت:تشکیل انیستیتوی اینده بشریت در نوامبر۲۰۰۵ در دانشگاه اکسفورد- تشکیل انیستیتویاینده زندگی در مارچ ۲۰۱۴- با ماموریت تسریع و روان سازی پژوهش- ایجاد امنیت زندگی و به کار گیری فناوری های نوین در مسیر مثبت –و بالاخره کمپین ممنوع کردن ربات های قاتل را می توان نام برد.

به گفته وی طی پژوهش های انجام شده در سالهای آینده در ۳ دهه  تلفیق ۳ فناوری خواهیم داشت فناوری اطلاعات(هوش مصنوعی)فناوری نانو- فناوری بایوکه با هم آمیخته شده و شگفتی های بسیاری را خلق خواهند کرد.

او ادامه داد:از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ تعداد کاربران به ۵ میلیارد می رسد که در ان موقع احتمالا جمعیت جهان ۷ میلیارد خواهد بودلذا با این تلفیق نسل جدید تلفن های همراه –به کار گیری تاکسی های پرنده-بکار گیری ترن بدون راننده و هوشمند- نوشتن بدون دست که فقط با فکر کردن نوشتن صورت می گیرد –توسعه دستاوردهای افزایش طول عمر و……….را خواهیم داشت.

 

سطح پیشرفت و تکنو لوژی اختیارات و مسئولیت می خواهد

 

مهندس معصومی دبیر انجمن مرکز تحقیق و توسعه نیز گفت:متاسفانه در اکثر مواقع در مقالات و سخنرانی های ۲۰۱۷ سعی می شود اثبات کنیم پژوهش و فناوری در کشور مان خوب است که این موضوع جای نگرانی دارد و این در حالی است که تمام دنیا زود تر به این نتایج  رسیده اند .

وی گفت : در حوزه صنعت وقتی می گوییم تولید متکی بر روشهای سنتی گاهی اوقات تفکر در روشهای سنتی همچنان درگیر هستند و هنوز ثابت نشده که که نو اوری و تحقیق و پژوهش لازم است.

او می گوید:عدم پرداختن به نو اوری و تحقیق و توسعه از مشکلات بخش خصوصی نیز هست که باید برای ان چاره اندیشی شود.

دبیر انجمن مرکز تحقیق و توسعه  معتقد است در حال حاضر در حوزه معاونت آموزش و پژوهش و فناوری تناسب اختیار و مسئولیت وجود ندارد و ما اعتقاد داریم اصل مطلب پژوهش و اموزش است پس سطح پیشرفت و تکنو لوژی اختیارات و مسئولیت می خواهد . اگر قرار است پژو هش در حوزه صنعت و معدن را مدیریت کنیم سازمان و تشکیلات خود را می خواهد و بالاخره بحث منابع  و استراتژی است که بسیار مهم و در تمام کشور های توسعه یافته وجود دارد.

معصومی در پایان تاکید کرد:باید بازنگری های لازم صورت گیرد تا به اهدافی که در چشم انداز پیش بینی شده برسیم و مشکلات را از سر راه برداریم .در غیر اینصورت تحقق آن بسیار دشوار است.

کارگروه تقویت صنعت و دانشگاه تشکیل می شود

یاد اور می شود کارگروهی به منظور تقویت صنعت و دانشگاه در وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت تشکیل می شود.

این تصمیم طی نشست مشترکی که با حضور قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور تولید و تعدادی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و سایر معاونتها و نمایندگان حوزه های مرتبط به همین منظور و در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین تغییر رویکرد مونتاژ کاری به نوآوری در صنعت کشور،برگزار شد اتخاد گردید.

همچنین مقرر شد ذیل این کارگروه دو کمیته تخصصی با ماموریت های “تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه” و “تغییر رویکرد مونتاژکاری به نوآوری در صنعت” تشکیل شود.

بر این اساس کمیته تخصصی تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری و کمیته تخصصی تغییر رویکرد مونتاژ کاری به نوآوری در صنعت با محوریت معاونت امور صنایع، با همکاری و مشارکت سایر دستگاهها و حوزه های ذیربط تشکیل می شود.

برگزاری منظم و هفتگی جلسات و تدوین و پیگیری برنامه‌های عملیاتی از دیگر تصمیمات نشست مذکور بود.

گفتنی است این نشست به دنبال جلسه برگزار شده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور شریعتمداری وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت و معاونت‌های وزارتخانه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جهت تحقق اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در ارتباط صنعت و دانشگاه بوده است.

ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه  ۲۲ آذر ماه با تجلیل از برگزیدگان و برترین‌های پژوهش و فناوری در حوزه‌های مختلف به کار خود پایان داد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو