عضو کمیسیون حقوقی مجلس: لایحه جامع وکالت بازنگری می‌شود/ نباید وکلا را نامحرم دانست 
چاپ 

عضو کمیسیون حقوقی مجلس: لایحه جامع وکالت بازنگری می‌شود/ نباید وکلا را نامحرم دانست

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه جامع وکالت که از سوی قوه قضائیه به مجلس ارائه شده نواقصی دارد که ما درصدد اصلاح و بازنگری آن هستیم تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

به گزارش یمین نیوز ، منطقه اردبیل، شکور پورحسین در مراسم گرامیداشت روز وکیل در اردبیل با اشاره به پیچیدگی شغل قضاوت و وکالت و ارسال لایحه جامع وکالت از سوی قوه قضائیه اظهار کرد: سوال ما این است که چرا این لایحه به صورت پنهانی و به دور از نظر کارشناسی وکلا و اعضای مجرب کانون نوشته و به مجلس ارسال شده است در حالی که از جهات مختلف این لایحه مشکلات و نارسائی‌هایی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: به جای ادغام مرکز مشاوره و کانون وکلا امیدواریم با رفع ایرادات و اشکالات به جای دستگاه قضا این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود تا ما نیز بتوانیم در کمیسیون حقوقی و همچنین صحن علنی با رفع ایرادات و تقویت نقاط قوت بستر تصویب قانونی این لایحه را فراهم کنیم.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار وکالت در کنار سایر مناصب قضائی به شکل زنجیره‌ای به هم پیوسته است و هرگز نباید نگاه جزیره‌ای به آن داشت، تصریح کرد: در افق کلان و چشم‌انداز توسعه و پیشرفتی که در کشور ترسیم شده است قطعا نقش وکلا با استقلال تمام از مسئولان و حاکمیت زمینه برقراری عدالت را فراهم می‌آورد.

پورحسین افزود: هرچند وکلا نیز در قالب قوا زیرمجموعه قوه قضائیه محسوب می‌شوند اما استقلال و اعتبار قضائی در پیشرفت و توسعه امنیت کشور بسیار موثر و راهگشا خواهد بود.

وی اهمیت دادرسی عادلانه را به عنوان مهمترین شاخص در اعتباربخشی به دستگاه قضائی با نگاه ملی و توجه به آبرو و حیثیت کشور یادآور شد و گفت: ما امروز به شدت لزوم تقویت قوانین و مقررات در حوزه وکالت را احساس می‌کنیم و بر این باوریم در نظام دفاع باید وکلا از حق قانونی و استقلال کامل برخوردار باشند و به هیچ وجه دست بسته و یا فاقد اختیار عمل نکنند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف لایحه جامع وکالت که در آن نظر وکلا و کارشناسان پنهان نگه داشته شده است، اضافه کرد: باید سعی کنیم تا به دور از موازی‌کاری‌ها زمینه استقلال وکلا را به دور از مجموعه مراکز مشاوره‌ای تقویت کنیم و از همین روی ما این لایحه را در حال بازنگری داریم و بر این باوریم باید همه مراجعین به مراکز دادگستری و صاحبان پرونده از وکیل قانونی بهره‌مند شوند.

پورحسین با یادآوری اینکه در ارائه این لایحه برخی پنهان‌کاری‌ها و نامحرم دانستن وکلا را شاهد هستیم، گفت: قطعا نمایندگان مجلس در بررسی این لایحه استقلال کار وکلا را در کنار توان افزایی آنها در انجام امور مردم مورد توجه قرار خواهند داد تا زمینه برقراری عدالت در پیگیری و دفاع از حق و حقوق موکلان فراهم آید.

وی دو توصیه نیز به وکلای جوان داشت که در این زمینه بیان کرد: وکلای جوان باید صفت خوشنامی را در کنار رعایت قواعد حرفه‌ای شغل وکالت مورد توجه قرار دهند و به این اصل باور داشته باشند که وکیل مدافع حق و حقیقت است.

حضور وکیل در پرونده‌های قضائی باید به شکل الزامی مورد توجه قرار گیرد

در ادامه محمد فیضی در مراسم گرامیداشت روز وکیل در اردبیل اظهار کرد: اگر حضور وکیل در محاکم دادگستری الزامی باشد قطعا روند پرونده نیز تغییر پیدا خواهد کرد چرا که برخی‌ها با سواد خاص حقوقی می‌توانند به تسریع روند رسیدگی به پرونده‌ها کمک کنند.

وی از وکلا به عنوان اصلی‌ترین عنصر در محاکم قضایی با هدف رسیدگی به پرونده‌ها و روشن شدن ابعاد آن یاد و خاطرنشان کرد: هر چند قاضی با فراغت بیشتر و با تکیه بر اسناد و مدارک کافی حکم صادر می‌کند اما یک وکیل باید با توانمندی ذهنی و آگاهی کامل از قوانین و مقررات در محاکم حاضر شده و زمینه دفاع از حق و حقوق موکل خود را فراهم کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه مقرر کردیم تا پروانه وکالت به شکل انحصاری از طریق کانون وکلا صادر شود تا جلوی برخی موازی‌کاری‌ها گرفته شده و هر کس به خود اجازه دخالت در این حوزه را ندهد.

فیضی گفت: ما اگر ظرفیت پذیرش وکالت را از قوانین و مقررات برداریم بازار رقابتی درست می‌شود که قطعا قابل جمع کردن نخواهد بود که از همین روی باید متناسب با استعداد و توان هر منطقه پروانه وکالت صادر و زمینه تامین وکیل در پرونده‌ها فراهم آید.

وی افزود: ما در مجلس و در کمیسیون حقوقی تلاش می‌کنیم تا در قالب لایحه جامع وکالت که در حال بررسی نهایی است به شکل واقع‌بینانه و در راستای احقاق حق طرفین زمینه خوبی را برای دفاع و احقاق حق فراهم کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به حساسیت کار وکالت ما در پارلمان ملی تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا با حفظ استقلال وکلا به نحوی عمل کنیم تا قوانین حمایتی از این فعالان در چارچوب قوانین و مقررات فراهم آمده و مردم خدمات آبرومندی را از این مجموعه دریافت کنند.

درباره نویسنده

15437مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو