Logo of a company

ظریف در بدو ورود به آنکارا: حضور آمریکا در سوریه باعث افزایش شکاف‌های قومیتی شده است

وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز سه‌شنبه در هنگام ورود به فرودگاه آنکارا جهت شرکت در نشست سران و وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه، گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه باعث شده که شکاف‌های قومیتی در داخل سوریه گسترش پیدا کند.

به گزارش یمین نیوز ، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در مورد مهم‌ترین دستور کار نشست مورد اشاره، تصریح کرد: ‌در دو سال گذشته توانسته‌ایم از طریق روند آستارا درگیری‌ها در سوریه را کاهش دهیم ولی مهم این است که این روند تبدیل به یک روند سیاسی شود. نشست سوچی شروع یک روند سیاسی در سوریه است و امید است که با دقت و درایت تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه پیگیری شود.

وی با بیان این‌که «یکی از اهداف برگزاری نشست سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، پیگیری این موضوع است»، خاطرنشان کرد: در مدت اخیر تحولات دیگری نیز در سوریه رخ داده است که یکی از این تحولات، کم شدن نقش تروریست‌ها در سوریه است. در این مدت این امکان فراهم شده که قسمت‌های مهمی از خاک سوریه بخصوص مناطق نزدیک به پایتخت از حضور تروریست‌ها پاکسازی شود و مهم این است که این کار با کمترین خسارت انسانی به مردم سوریه ادامه پیدا کند.

وی همچنین با بیان این‌که «از نشست قبلی سران سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه تاکنون علاوه بر اتفاقات مثبت مورد اشاره، متاسفانه برخی از تحولات منفی نیز رخ داده است»، گفت: یکی از این تحولات حضور آمریکایی‌ها در این منطقه است. این موضوع باعث شکاف قومیتی در داخل سوریه شده و تاثیرات منفی در منطقه داشته است. سیاست‌های بسیار کوته‌بینانه دولت کنونی آمریکا خطرات جدی برای آینده سوریه و منطقه داشته است. از دیگر سو تجاوزات رژیم صهیونیستی نیز به این منطقه ادامه داشته ولی در مدت اخیر با مقاومت مردم سوریه افسانه آسیب ناپذیری صهیونیست‌ها با شکست روبرو شده است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین به تحولات اخیر اشاره کرد و افزود: ما بر این موضوع تاکید داریم که هیچ توجیهی برای نقض حاکمیت ارضی سوریه قابل قبول نیست البته متوجه شدیم که حرکت‌های آمریکا و نحوه سوء استفاده آمریکا از شکاف‌های قومیتی برای بسیاری نگران‌کننده است ولی بر این موضوع نیز تاکید داریم که بهترین روش برای مقابله با این امر، تقویت و حمایت از حاکمیت ارضی سوریه است.

وی با بیان این‌که «جلسه کارشناسان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه امروز برگزار می‌شود و فردا نیز در ابتدا نشست وزیران امور خارجه و سپس نشست سران برگزار خواهد شد»، اظهار کرد: محورهای اصلی این نشست علاوه بر تاکید بر اهمیت تمامیت ارضی سوریه و احترام به آن، تعهد سه کشور برای ادامه پیگیری روند سیاسی و همچنین انسانی در سوریه جهت حل این بحران است.

وی با بیان این‌که «نشست سوچی موفقیتی برای حل این بحران بوده» و با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که این مسیر ادامه پیدا کند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران، گفت: متاسفانه از ابتدای روند آستانه شاهد این بودیم که از سوی برخی از کشورهای غربی کارشکنی‌هایی در این ارتباط صورت گرفت این در حالی است که در طول شش هفت سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، نشست آستانه تنها ابتکاری است که توانسته مقداری تنش در سوریه را کاهش دهد و در راستای حل سیاسی این بحران‌ به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که «بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و این راه‌حل سیاسی را باید مردم سوریه ایجاد کنند»، تصریح کرد: وظیفه دولت‌های خارجی این است که رسیدن به این راه‌حل را برای مردم سوریه تسریع کنند نه اینکه برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند.