Logo of a company

فرانسه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پس می‌زند

به دنبال کنار کشیدن واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران، فرانسه وعده داد با خطر تحریم‌های آمریکا علیه شرکت های فرانسوی که در این کشور به تجارت مشغولند مقابله کند.

به گزارش یمین نیوز  به نقل از رویترز، برونو لومر- وزیر دارایی فرانسه خواستار اعمال معیارهای اروپایی برای بهبود حکمرانی اقتصادی اتحادیه اروپا در بلند مدت شد و گفت این کشور به دنبال مستثنی شدن و یا دوره گذار طولانی تری از تحریم های آمریکا برای شرکت هایی چون توتال و رنو است که در ایران فعالیت می کنند. وی که با شبکه رادیویی ” یوروپ وان” مصاحبه می کرد گفت: اکنون زمان آن رسیده است که اروپایی ها چشمان خود را باز کنند.

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- برای خروج از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ و مهلت سه ماهه و شش ماهه برای بازگشت تحریمها، خطراتی برای کشورهای اروپایی که از آن سال در ایران سرمایه گذاری کرده اند ایجاد شده است.

لومر گفت اروپا برای مستقل شدن از آمریکا نیازمند ابزارهای مالی جدیدی است. از سوی دیگر پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان نیز اعلام کرد این کشور در نظر دارد مشاوره حقوقی به شرکت های این کشور برای حفظ تجارت خود با ایران بدهد.

آلمان و فرانسه در بین کشورهایی از اتحادیه اروپا هستند که برنامه های تامین مالی صادراتی به ایران با تخصیص خط اعتباری یورو به این کشور برای مقاومت در برابر تحریم های آمریکا را در نظر دارند اما سرسختی موضع واشنگتن باعث افزایش تردیدها نسبت به امکان چنین امری شده است.

لو مر گفت از استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا- خواسته است شرکت های فرانسوی نظیر ” پژو-سیتروئن”، شرکت دارویی” سانوفی” و مواد غذایی “دنون”، خودروسازی ” رنو” و شرکت نفتی توتال را به طور موقت یا دائمی از تحریم های آمریکا معاف کند.

ژان ایو لودریان- وزیر خارجه فرانسه- نیز در مصاحبه با ” لو پاریزین” گفت: به آمریکایی‌ها گفته‌ایم این به خودشان مربوط است که چه تحریم هایی وضع کنند اما ما خارج از حد و حدود بودن تحریم ها را غیر قابل قبول می دانیم. وی افزود: اروپائی ها نباید تاوان خروج آمریکا از توافق را بدهند.