بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح شد صالحی: ۳۸هزار عنوان کتاب درحوزه نشر قرآن طی۴۰سال چاپ کرده‌ایم/ نیازمند نظریه‌پردازی قرآنی هستیم 
چاپ 

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح شد صالحی: ۳۸هزار عنوان کتاب درحوزه نشر قرآن طی۴۰سال چاپ کرده‌ایم/ نیازمند نظریه‌پردازی قرآنی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نمایشگاه قرآن به‌علت گستردگی، تنوع و موضوع، فرصت‌های زیادی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند، گفت: نمایشگاه قرآن از لحاظ مخاطب و موضوع به یک قشر خاصی مربوط نیست بلکه گستره‌ای به پهنای کل ایران دارد.

به گزارش  یمین نیوز به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی عصر امروز شنبه (۲۹ اردیبهشت‌) در آیین افتتاحیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: جریان احیاء، پایداری و بازسازی تمدن اسلامی و نگرش‌های دینی، اسلامی و انقلابی با قرآن آغاز شد و جمهوری اسلامی مفتخر است که رهبران آن با نگاه قرآنی انقلاب اسلامی را آغاز کردند و ریشه‌ها و پایه‌های انقلاب با قرآن است.

وی ادامه داد: کسانی که در خیزش بزرگ انقلاب نقش‌گذار بودند، کسانی هستند که از اندیشه‌های اسلامی برخوردارند و در جامعه، بازخوانی معارف قرآنی را داشته‌اند. این بزرگان سهم بسزایی در تاسیس انقلاب داشته‌اند. با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه قرآن داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری بیست‌وششمین دوره نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن چلچراغ هدایت» گفت: این شعار نشان از آن دارد که انقلاب نقش بسزایی را در فعالیت‌های قرآنی داشته است و فعالیت‌های قرآنی پیش از انقلاب و پس از آن با یکدیگر قابل مقایسه نیست. حدود ۳۸ هزار عنوان کتاب در حوزه قرآن و انقلاب به چاپ رسیده است و ۱۶ هزار جلد کتاب در فضای علوم قرآنی داشته‌ایم و ۹ هزار کتاب در حوزه تفسیر قرآن بوده است. همچنین در تولیدات مکتوب و پژوهش‌های قرآنی پس از انقلاب بسیار فعال بوده‌ایم.

صالحی یادآور شد: اکنون چندین هزار حوزه قرآنی فعال داریم و موسسات قرآنی در حیطه قرآن بسیار فعال هستند. بسیاری از رویدادهای قرآنی از جمله مسابقات قرآنی که در ۱۰ رشته برگزار می‌شود، جزء فعالیت‌های قرآنی جامعه است. در حوزه فضای دیجیتالی نیز شاهد حضور سایت‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه قرآن هستیم و در حدود ۴۰۰ سایت در فضای قرآنی فعالیت دارند و ۵۰۰ نرم‌افزار قرآنی نیز به چاپ رسیده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ما درصدد هستیم به نحوی فاصله‌هایی که برخی می‌گویند بین مسجد و قرآن به وجود آمده است را، از بین ببریم، افزود: براساس فعالیت‌های ما در حدود ۳۰ هزار مسجد در طرح تلاوت مشارکت دارند و در حدود ۶ هزار مسجد در طرح تفسیر فعالیت گسترده دارند. اکنون ترجمه‌های خوبی از قرآن به زبان فارسی تهیه شده است. ۲۰ هزار جلد ترجمه، فرصتی است که ما می‌توانیم از آن در جهت نشر معارف قرآنی بهره ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: پایان‌نامه‌ها و نشریات قرآنی نیز جزء ذخایر قرآنی هستند که ما از آنها بهره می‌بریم. یکی دیگر از اتفاقات برجسته قرآنی در کشور ما نمایشگاه قرآن است که باید از آن برای بهره‌گیری از فرصت‌های قرآنی بهره ببریم. نمایشگاه قرآن منحصر به تهران نیست بلکه این نمایشگاه همزمان با ماه مبارک رمضان در سراسر ایران راه‌اندازی می‌شود و فرصتی برای تازه‌های قرآنی است. به علت گستردگی و تنوع موضوعی، فرصت‌هایی در عرصه قرآن برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌شود. نمایشگاه از لحاظ مخاطب و موضوع، به یک قشر خاصی برنمی‌گردد بلکه پژوهشگران، هنرمندان، نویسندگان و تمام اقشار جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی همواره تعهداتی نسبت به قرآن داشته است و در طول این ۴۰ سال فعالیت‌هایی ارزشمند در عرصه قرآن داشته‌ایم. ما نیازمند نظریه‌پردازی در حوزه قرآن هستیم. در این عرصه نظریه‌هایی داریم اما به نظر می‌رسد کافی نیست. فرصت‌هایی باید برای انس لفظی با قرآن نیز فراهم شود. ما باید گفت‌وگو کنیم تا از قرآن بیشتر بیاموزیم و با گفت‌وگو و عمق بخشیدن به این فرصت‌ها مبادلات نظری را در عرصه قرآن وسیع‌تر کنیم. ما باید حرف‌های قرآنی را برای جهانیان داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما باید در عرصه معارف و ترجمه قرآن، عمق‌بخشی به جهان اسلام داشته باشیم و هرگاه ترجمه‌های ایران را می‌خوانند احساس این‌که به دانش آن‌ها اضافه شده است، به مخاطبان داده شود. ما باید مناسبات حسی و ذهنی قرآن را به مناسبات وجودی تبدیل کنیم. سه سطح ارتباط با قرآن داریم؛ یکی انس لفظی با قرآن. سطح دوم، ارتباط با مفاهیم و معارف قرآن و نیت ذهن و عقل انسان با قرآن و تفسیر معارف باطنی قرآن برای مخاطبان است؛ و سطح بعدی ارتباط، ارتباط ذهنی و عقلی با قرآن است. سطح سوم نیز، ارتباط وجودی و ارتباط هستی‌شناسی با قرآن است. ما باید در این سه سطح ارتباط را برای مخاطبان بیشتر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آیا تلاوت، شنیدن و خواندن قرآن ایمان ما را مضاعف می‌کند؟ قرآن چقدر جوهره ایمان ما را افزایش می‌دهد؟ این‌ها نکاتی است که باید در ارتباط با قرآن به آن پرداخته شود. این‌که قرآن جوهره وجودی ما را افزایش می‌دهد امری مهم است. این‌که قرآن تا چه اندازه بر روی رفتار ما تاثیر می‌گذارد و حفظ هنرهای قرآنی در جامعه سبب می‌شود که ما به رفتارهای قرآنی در جامعه برسیم.

صالحی در ادامه با اشاره به این‌که محوری که ما باید طی کنیم این است که قرآن الگویی برای سطح لفظی ما باشد، گفت: در حوزه هنر و قرآن نیز ما رد پایی از هنرهای قرآنی همچون خوشنویسی، آرایه‌های قرآنی و غیره را داشته‌ایم اما این کافی نیست زیرا جای کار بیشتری دارد. جهان اسلام منتظر هنرهای قرآنی متناسب با قرآن از سوی ایران است. ما در تئاتر، سینما و سایر هنرها نیازمند اتفاقات جدید هستیم. ما نیاز داریم که در ارتباط وجودی با قرآن در حوزه‌های فرهنگی و هنری قرآنی سرمایه‌های بیشتری ایجاد کنیم. زیرا این سه امر می‌تواند سه رویکرد مهم در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد. امید است نمایشگاه قرآن بتواند یک پایگاه قلبی برای خدمت به قرآن به‌ویژه در این سه موضوع ذکرشده باشد. اگر حرکت ما در این سه حوزه بیشتر شود، می‌توانیم خدمات قرآنی بیشتر و بهتری را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در آیین افتتاحیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نجف‌قلی حبیبی پیشکسوت نشر، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی، لاله افتخاری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی عضو شورای عالی قرآن، علی سرابی رئیس شورای عالی قرآن و جمعی دیگر از فعالان تشکل‌های با موضوع قرآن حضور داشتند.

درباره نویسنده

15437مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو