در دیدار ستاری با مدیرکل وایپو مطرح شد همکاری ایران با سازمان جهانی مالکیت فکری توسعه می‌یابد 
چاپ 

در دیدار ستاری با مدیرکل وایپو مطرح شد همکاری ایران با سازمان جهانی مالکیت فکری توسعه می‌یابد

در دیدار  معاون علمی‌وفناوری رییس جمهور با مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) بر توسعه همکاری‌های وایپو در حوزه مالکیت فکری در ایران تاکید شد.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا، سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور در دیدار با مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با اشاره به پتانسیل نیروی انسانی خلاق در کشور، اظهار کرد: این نیروی انسانی پایه اقتصاد دانش‌بنیان در ایران است و افزایش شمار تعداد دانشجویان نیز حاکی از همین مسئله است. با تکیه به خلاقیت همین جوانان تحصیل‌کرده می‌توان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اقدام کرد. چنانچه امروز شاهد حرکت‌های خوبی در بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

توسعه استارتاپ‌ها با نقش‌آفرینی جوانان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به تلاش‌های اخیر ایران در مورد توسعه استارتاپ‌ها گفت: استارتاپ‌های خوبی در حوزه‌هایی همچون فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی در حال فعالیت هستند که جوانان کارآفرین در آنها نقش کلیدی دارند. در چند سال اخیر این استارتاپ‌ها رشد خوبی داشته‌اند. همچنین در حوزه اختراعات نیز ثبت بین‌المللی اختراعات جوانان ایرانی رشد سریع و خوبی داشته و انتظار می‌رود وایپو بتواند در مورد ثبت پتنت این کارآفرینان جوان ایرانی در دنیا ما را یاری کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: تغییر از رویه اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد دانش‌بنیان اقدام دشواری است. در خصوص گزارش شاخص جهانی نوآوری هم مشکل کمبود داده‌های موجود و عدم تعامل میان بخشی وجود دارد. بنابراین تعاملات ما با وایپو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روند رو به رشد ثبت پتنت

در ادامه این جلسه، گری، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری با اشاره به گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII) که سالانه توسط وایپو تهیه می‌شود، عنوان کرد: رتبه اعلام شده در این گزارش، نه نشانگر توانمندی‌های ایران و نه واقعیت موجود است.

وی ادامه داد: عملکرد مناسب ایران در حوزه استارتاپ‌ها جای تحسین دارد و ما تمام تلاش‌های ایران در حوزه نوآوری را درک می‌کنیم. ضمن اینکه در بسیاری از کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا و نیز در کشورهای منطقه، نوآوری در مرکز توجه قرار دارد.

مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری در بخش بعدی سخنان خود به افزایش درخواست‌ها برای ثبت پتنت اشاره کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد در این حوزه نیاز به ارزیابان آموزش‌دیده وجود دارد. البته موضوع ارزیابی، موضوع دشواری است. به این دلیل که بخشی از ارزیابی در اصل از طریق تقاضای بازار و مخاطبان انجام می‌شود.

برگزاری کارگاه‌های مرتبط با مالکیت فکری

وی ادامه داد: اما مسئله مهمتر در خصوص آموزش بخش مالی است. به این دلیل که سرمایه‌گذاران، علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه دارایی‌های غیرملموس ندارند و توسعه بازار دارایی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر بسیار دشوار است؛ بنابراین وجود حوزه‌ای که بتوانیم روی آن تمرکز کنیم نیز ضروری است. البته اقدامات بر اساس شرایط هر کشور متفاوت است؛ اما به طور کلی با برگزاری کارگاه‌ها و متقاعد کردن سرمایه‌گذاران این کار انجام می‌شود.

در پایان این جلسه قرار شد با همکاری وایپو، کارگاه‌های مرتبط با مالکیت فکری  برای کشورهای منطقه در ایران برگزار شود. پیش از این کارگاه‌های ارزیابی فناوری با همکاری وایپو در ایران برگزار شده است؛ اما تربیت ارزیابان حقوقی جوان یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، این جلسه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گری مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری، علی مرتضی بی‌رنگ قائم مقام در امور بین‌الملل و رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، حسام زند مدیرکل تجاری‌سازی معاونت علمی و  اندرو آنگ مدیر آسیا و اقیانوسیه وایپو برگزار شد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو