سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد سوء استفاده برخی واردکنندگان تجهیزات پزشکی از جریانات ارزی/ کمبود ۵۷ قلم داروی خارجی در کشور 
چاپ 

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد سوء استفاده برخی واردکنندگان تجهیزات پزشکی از جریانات ارزی/ کمبود ۵۷ قلم داروی خارجی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی واردکنندگان می‌خواهند تجهیزات پزشکی که سال گذشته وارد کرده‌اند را با ارز بالاتر به فروش رسانند، تاکید کرد که تمام اجناس باید با قیمت موجود در سایت وزارت بهداشت به فروش رسند و از مردم خواست تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند.

به گزارشیمین نیوز ، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری با اشاره به نوسانات ارزی اخیر و مباحثی که درباره قیمت تجهیزات پزشکی و داروها مطرح میشود، گفت: باید توجه کرد که ۲۷۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی ثبت شده در وزارت بهداشت داریم و تخصیص ارز برای تجهیزات وارداتی یا مواد اولیه با همکاری بانک مرکزی به صورت روان و با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال انجام است و به جز موارد اندک، کمبودی در حوزه تجهیزات پزشکی کشور وجود ندارد. از طرفی روند تولید و ورود تجهیزات پزشکی نیز به خوبی در حال انجام است و مشکلی هم در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

سوء استفاده برخی واردکنندگان تجهیزات پزشکی از جریانات ارزی

تخلفات را به ۱۹۰ اعلام کنید

وی افزود: البته ممکن است تطابق با شرایط جدید زمان‌بر باشد، اما در این شرایط در برخی موارد می‌بینیم که برخی بر خلاف مصالح و منافع مردم و روند رفتاری کلی تولید کنندگان و وارد کنندگان، برخی وارد کنندگان تجهیزات پزشکی که قبلا اجناس را با ارز ۳۸۰۰ یا ۴۴۰۰ تومانی اوایل سال گذشته وارد کرده‌اند، می‌خواهند تجهیزات پزشکی خود را با ارز بالاتر به فروش برسانند و در برخی موارد هم شاهد عدم عرضه، عرضه ناقص و احتکار در این حوزه هستیم. رسما اعلام می‌کنم که هیچ گونه افزایش قیمتی برای تجهیزات و کالاهای پزشکی اعمال نشده و در کلیه موارد اجناس باید با قیمت موجود در سایت وزارت بهداشت به فروش برسند. بنابراین مردم می‌توانند هر گونه تخلف قیمتی را به سامانه ۱۹۰ یا به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یا به شعبه رسیدگی ویژه به تخلفات تجهیزات پزشکی و یا به شعب تعزیرات حکومتی در استان‌ها اطلاع دهند و برخورد قانونی و قاطع هم با متخلفین انجام شده و مجوز واردات‌شان به شرکت‌های دیگر داده می‌شود.

حریرچی تاکید کرد: در عین حال کلیه بیمارستان‌ها اعم از خصوصی، دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و … مکلفند تمام تجهیزات پزشکی را برای بیماران بستری در داخل بیمارستان تامین کنند. بنابراین مردم هر گونه ارجاع بیمار به بیمارستان را برای تامین تجهیزات پزشکی به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهد.

کمبود ۵۷ قلم داروی خارجی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو سه سازمان به طور مرتب بازار را پایش و رصد می‌کنند و به طور هفتگی گزارش می‌دهند، ادامه داد: درباره داروهای ژنریک و برند ژنریک کمبودی وجود ندارد، اما ۵۷ مورد داروی خارجی وارداتی دچار کمبود شده است. یعنی از ۲۷۰۰ قلم داروی موجود در بازار تنها ۵۷ داروی خارجی کمبود داریم که اکثر آنها تولید مشابه داخلی دارند. از طرفی طبق بند «ب» ماده ۷۴ قانون ششم توسعه، وزارت بهداشت موظف به حمایت از تولید، عرضه و تجویز داروهای ژنریک است و حمایت بیمه‌ای را باید فقط به داروهای فاقد نام تجاری اختصاص دهد. طبق مصوبه مجلس واضح است که درباره داروهایی که تولید داخلی ژنریک دارند به جز برخی استثنائات خاص نباید هیچ گونه وارداتی انجام شود. البته وضعیت داروهای خارجی که تولید داخل ندارند و انحصاری هستند متفاوت است.

دو مشکل عمده در حوزه دارو

به داروهای ایرانی اعتماد کنید

حریرچی با بیان اینکه در حوزه دارو شاهد دو مشکل عمده هستیم، افزود: اولین مشکل تمایل تعدادی از مردم به مصرف داروی خارجی با تصور اشتباه بهتر بودن داروی خارجی و کم تاثیر بودن داروی داخلی است. من به طور واضح اعلام می‌کنم که داروی تولید داخل دارای همه استانداردهای بین‌المللی داخل است و مردم به دانشمندان ایرانی و تولید کنندگان ایرانی اطمینان داروی ایرانی را مصرف کنند. مشکل دوم درباره نحوه تجویز داروی خارجی و ترجیح داروی خارجی در برخی پزشکان و همین مشکل با ابعاد وسیع‌تر در داروخانه‌ها است. باید توجه کرد که در این زمینه برخی انگیزه‌های اقتصادی و بازاریابی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های وارد کننده هم بسیار موثر است؛ چرا که قیمت داروی خارجی بسیار گران است و با فروش هر واحد داروی خارجی هم سود بیشتری عایدش می‌شود و هم مابه التفاوت قیمت داروی خارجی و ژنریک را هم به صورت آزاد و نقدی از بیمار دریافت می‌شود. بنابراین طبیعی است که در برخی موارد القای مصرف داروی خارجی برای کسب سود بیشتر وجود داشته باشد. در این زمینه هم انجمن‌های علمی و هم انجمن‌های صنفی و هم تولید کنندگان داخلی باید اقدامات بیشتری را در زمینه آگاهی بخشی به مردم و توجیه علمی و اخلاقی بیشتر تجویز کنندگان انجام دهند.

تعهد وزارت بهداشت به ایجاد سالانه ۶۰ هزار شغل جدید طی پنج سال آینده

حریرچی در ادامه گفت: با کمک دولت وزارت بهداشت تعهد کرده است که در پنج سال آینده سالانه ۶۰ هزار شغل جدید را عمدتا در بخش غیردولتی و در زمینه‌های جدید خدماتی مانند مراقبت در منزل و … ایجاد کند و امسال نیز ایجاد ۷۳ هزار شغل را تقبل کردیم که تا کنون ۲۸ هزار شغل احصا شده و قرار است میزان ۲۳۷۰ میلیارد تومان وام برای این میزان اشتغال اختصاص یابد که در حال انجام است. بهره این وام‌ها هم برابر میزان بهره وام‌های معمول است، اما در ادامه که میزانی از اشتغال ایجاد شد، قسمتی از وام از طریق یارانه دولتی جبران می‌شود تا کار مقرون به صرفه باشد.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره ورود برخی داروهای خارجی خاص و گران به کشور، گفت: حدی که برای ورود داروها، تکنولوژی‌ها یا درمان‌های جدید در کشورها وجود دارد بین نیم تا سه برابر درآمد سرانه ناخالص آن کشور است. به عنوان مثال اگر داروی جدیدی تا یک برابر سرانه باشد و به ازای یک برابر درآمد سرانه یکسال عمر با کیفیت ایجاد کند، آن را قبول می‌کنند. البته در برخی موارد با توجه به اولویت کشورها می‌توان تا سه برابر درآمد سرانه هم این اقدام را انجام داد. در کشور ما یک برابر درآمد سرانه ۵۰۰۰ دلار و سه برابر آن ۱۵ هزار دلار است. بنابراین درمان‌هایی وجود دارند که به ازای دو تا سه ماه افزایش بقا چند صدهزار دلار هزینه دارند یا به ازای هر سال افزایش عمر باید ۷۰۰ هزار دلار برایشان هزینه شود. این در حالیست که این هزینه در وسع هیچ بیمه و خانواده‌ای نیست. به همین دلیل هم همه کشورها محدودیتهایی را در این زمینه گذاشته‌اند و می گویند اگر چنین پولی دارید آن را در پیشگیری هزینه کنید.

وی در پاسخ به سوالی درباره محرومیت دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دلیل حضور در تجمعات صنفی گفت: درباره اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد، مراجع لازم در داخل دانشگاه رسیدگی می‌کنند و احکامی را صادر می‌کنند که قابل پیگیری است. البته من در این مورد اطلاعی ندارم، اما اگر چنین موضوعی باشد آن را رسیدگی می‌کنیم.

سرانجام کمک‌های مردمی برای واکسن HPV 

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره کمک‌هایی که برای واکسن HPV جمع‌آوری شده است، گفت: این واکسن جزء برنامه‌های کشوری بر مبنای تولید داخلی است و فردی هم کمک‌های مردمی را جمع‌آوری نکرده، بلکه این کمک‌ها توسط برنامه تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و تا ریال آخر به انستیتو پاستور داده می‌شود.

افزایش ۹ درصدی قیمت کل سبد دارویی کشور

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ۹ درصدی قیمت دارو در سال جاری گفت: باید توجه کرد که سبد دارویی کشور به طور متوسط ۹ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. البته این موضوع برای همه داروها نیست بلکه برخی داروها دچار کاهش قیمت شده، برخی زیر ۹ درصد افزایش پیدا می‌کنند و برخی اقلام دارویی هم افزایش قیمت بالای ۹ درصد خواهند داشت. در زمینه تجهیزات پزشکی نیز در اکثر موارد افزایش قیمت نداریم.

فوت سه تن به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو

وی درباره وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور نیز گفت: طبق آماری که تا ساعت ۹ دیشب داده شده، در کل کشور طی امسال، ۳۴ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو داشتیم که سه مورد از آنها فوت کردند که البته هر سه تن نیز بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. در این زمینه توصیه‌های لازم بهداشتی اعلام شده که باید مردم آنها را رعایت کنند. باید توجه کرد که عمده افرادی که با دام تماس مستقیم دارند و یا اقدام به ذبح دام می‌کنند، در معرض این بیماری هستند.

وی درباره برخی تخلفات در زمینه افزایش قیمت داروها گفت: اینکه برخی داروها را دو برابر قیمت بفروشند، تخلف است. متاسفانه برخی در کشور می‌گویند اگر فلان دارو را بفروشیم باید آن را با قیمت بیشتری بخریم. تعدادی از واردکنندگان و توزیع کنندگان هم می‌خواهند از مابه‌التفاوت قیمت ارز هم سود کنند. این اقدام تخلف است و مردم حتما این موضوعات را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره قانون تاسیس داروخانه در فواصل مشخص گفت: برخی داروسازان قدیمی که داروخانه دارند معتقدند که فاصله‌ها باید رعایت شود و در فواصل میان داروخانه‌ها هم داروخانه جدیدی تاسیس نشود. در عین حال فارغالتحصیلان جدید هم که طرح‌شان را گذرانده‌اند، ‌می‌گویند ما چه کنیم؟ این موضوع در جامعه داروسازان بحثی پردامنه است و شکایاتی هم مطرح شده و در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حریرچی همچنین درباره اجرای نظام ارجاع در کشور گفت: نظام ارجاع ساده و آسان نیست، بلکه اقدامی پیچیده است و باید هماهنگی‌های لازم برایش انجام شود. در بحث نظام ارجاع موضوع دروازهبانی وجود دارد و باید به تدریج فرهنگ مردم را تغییر دهیم. از طرفی تغییر رفتار نیز باید در نظام سلامت انجام شود. موضوع مهم در اجرای نظام ارجاع بحث نظارت و دروازه بانی است. یعنی پزشکی عمومی یا پزشک خانواده باید بیماران را ببیند و درصدی را که مجاز است، ارجاع دهد و پزشک متخصص هم درصدی را که مجاز است، تقبل کند. بنابراین تغییر رفتار و تغییر نظام پرداخت باید همزمان انجام شود و این اقدامات بدون نظام ثبت الکترونیک ممکن نیست. البته قسمت عمده‌ای از این نظام الکترونیک ایجاد شده و در حال تکمیل است.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی اجرای نظام ارجاع را در ۱۰ استان داریم. معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ۱۲ گام را برای اجرای پزشک خانواده اعلام کرده است و زمان تکمیل آن بستگی به اعتبارات و … دارد. البته باید توجه کرد که اجرای نظام ارجاع در کوتاه مدت و میان مدت، صرفه‌جویی قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اما در طولانی مدت به نفع کشور است، زیرا سلامتی و طول عمر را افزایش می‌دهد و البته در برخی موارد هم هزینه‌های بهداشت و درمان را کاهش داده و در مواردی هم این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو