ادامه تظاهرات‌ها در عراق و دستور مقامات برای بالا بردن سطح آماده‌باش امنیتی 
چاپ 

ادامه تظاهرات‌ها در عراق و دستور مقامات برای بالا بردن سطح آماده‌باش امنیتی

به دنبال بالا گرفتن اعتراضات در استانهای جنوبی عراق، وزارت کشور و گارد ملی کویت سطح آمادگی نیروهای خود در مرزهای شمالی این کشور را افزایش دادند، همزمان مقامات عراقی نیز سطح آماده باش خود را بالا بردند.

به گزارشیمین نیوز ، به نقل از اسکای نیوز عربی، دایره اعتراضات عراقی‌ها به دلیل وضع بد معیشتی گسترش یافته و به استان‌های مختلفی رسیده است در حالی که مقامات حالت آماده باش امنیتی را بالا برده و تهدید کرده‌اند در برابر کسانی که در پس این اعتراضات هستند، اقدامات بازدارنده لحاظ خواهند کرد.

امروز (شنبه) بار دیگر شهر بصره در گذرگاه صفوان واقع در مرزهای مشترک با کویت شاهد تظاهرات بود. تظاهرکنندگان خواهان بهبود خدمت رسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی شدند.

در استان بابل نیز تظاهرکنندگان به دفاتر دو حزب الدعوة و الفضیله در شهر القاسم در جنوب استان حمله کردند. تظاهرکنندگان همچنین خیابان‌های اصلی شهر الحله مرکز استان بابل را بستند.

این در حالی است که منابع در سازمان اطلاعات نظامی و وزارت دفاع عراق اعلام کردند، نیروهای امنیتی برای برخورد با تظاهرات‌ها در استان‌های جنوبی به حالت آماده باش درآمده‌اند.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق نیز در جلسه‌ای فوق العاده در ساعات پایانی شب گذشته به ریاست حیدر العبادی عاملان خشونت‌های اخیر را توطئه‌چینان خواند.

شورای مذکور پیامدهای اعتراض‌ها در برخی استان‌ها را که همراه با تخریب‌هایی بود، بررسی کرد.

شورای امنیت ملی عراق تاکید کرد، مقامات عراق تدابیر بازدارنده را در حق این افراد در نظر می‌گیرند و آنها را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهند.

این شورا افزود: اهانت به نیروهای امنیتی اهانت به کشور و حاکمیت آن است. شورا در عین حال حمایت خود را از تظاهرات مسالمت‌آمیز و درخواست‌های قانونی تظاهرکنندگان اعلام کرد و ادامه داد، دولت نهایت تلاش خود را برای ارائه خدمات به شهروندان مبذول می‌دارد.

از سوی دیگر، خطوط اینترنت تقریبا در بغداد و استان‌های جنوبی عراق طی ساعات گذشته قطع شده بود که دوباره وصل شد.

همچنین روزنامه “الانباء” کویت به نقل از یک منبع امنیتی کویتی نوشت که اوضاع امنیتی در مرزهای دو کشور با ثبات همراه است با این حال برای افزایش میزان امنیت، وزارت کشور کویت دستور داده ۴۰۰ نیروی امنیتی به مرزهای مشترک دو کشور اعزام شوند.

این منبع تاکید کرد: نهادهای امنیتی این کشور در بخش‌های دریایی و زمینی تحولات عراق را با هماهنگی مسؤولان عراقی دنبال می‌کنند.

با این حال گارد ملی کویت هم در حالت آماده باش قرار دارد.

همچنین به دلیل نامناسب بودن اوضاع امنیتی فرودگاه نجف سازمان هواپیمایی کویت اعلام کرد که پروازهای خود به مقصد نجف را از امروز (شنبه) تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورده‌ است.

در همین راستا، سفارت کویت در عراق ضمن تاکید بر سلامتی و امنیت شهروندان کویتی مقیم شهرهای عراق که شاهد تظاهرات مردمی هستند، از این افراد خواست تا از حضور در اماکنی که معترضان در آن تجمع می‌کنند، خودداری کنند.

چند روزی است که ساکنان استان‌های جنوبی عراق در اعتراض به وضعیت معیشتی و اوضاع نابسامان اقتصادی و خدمات رسانی در روزهای گرم تابستان تظاهرات می‌کنند، طوری که این تظاهرات روز جمعه با به آتش کشیدن دفاتر حزب الدعوه، جریان الحکمه و مجلس اعلای عراق در استان میسان، به تعطیلی کشاندن فرودگاه نجف و همچنین یورش به خانه استاندار بصره از سوی معترضان، به اوج خود رسید.

درباره نویسنده

15437مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو