لاریجانی: نظارت‌ها و برخورد قانونی باید مانع از احتکار کالا شود 
چاپ 

لاریجانی: نظارت‌ها و برخورد قانونی باید مانع از احتکار کالا شود

635851653161604131

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: روند نظارت و برخورد قانونی باید به گونه‌ای باشد که از احتکار جلوگیری شود.

به گزارش یمین نیوز به نقل از  ایسنا علی لاریجانی صبح امروز در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم که در استانداری قم برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به نوسان قیمت‌ها، کنترل قیمت و نظارت بر فعالیت عرضه کالا باید به طور دقیق انجام شود.

وی افزود: باید در کارگروه تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها صورت بگیرد و نباید افزایش قیمت کالاهای اساسی، بیشتر از مصوبه دولت که ۱۰ درصد است، انجام شود؛ تصمیمات ستاد تنظیم بازار باید به گونه ای باشد که مایحتاج اصلی مردم با افزایش بیش از حد مواجه نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی اقلام اساسی بیش از حد مصوب افزایش قیمت داشته است و باید توجه داشت که اگر مکانیزم فعلی برای کنترل قیمت ها مناسب نیست، تصمیم  دیگری اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: قیمت مایحتاج اصلی مردم باید شفاف و روشن باشد و در این زمینه باید ارزیابی‌های لازم صورت گیرد؛ باید کنترل قیمت با قوانین موجود صورت گیرد و در غیر این صورت، مکانیزم سهمیه بندی مایحتاج مردم در یک سیستم هوشمند، انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: باید ساز و کاری ایجاد شود تا کالاهای احتکار شده به چرخه توزیع وارد شود، اتحادیه‌ها و اصناف باید در این خصوص ورود پیدا کنند تا اقدامات اثرگذار باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روند نظارت و برخورد قانونی باید به گونه‌ای باشد که از احتکار جلوگیری شود؛ برای دوره موقت فعلی باید هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا نظارت‌ها و برخوردها تشدید شود.

وی گفت: پرداخت ارز برای واردات باید با نحوه توزیع سنخیت داشته باشد، در غیر این صورت باعث ایجاد بازار دو نرخی و از بین رفتن رقابت می‌شود.

لاریجانی در خصوص قیمت نان نیز اظهار کرد: قیمت نان باید به درستی تعیین شود و در شرایط اقتصادی فعلی، گرانی قیمت نان معنا ندارد و نباید بیش از حد مصوب افزایش یابد.

در این جلسه، مجتبی ذوالنور نیز عنوان کرد: قوانین تعزیرات در خصوص احتکار کالا مربوط به شرایط عادی گذشته است و به نظر باید قانون جدید برای وضعیت فعلی در مجلس به تصویب برسد.

وی در خصوص کنترل قیمت نان تصریح کرد: کنترل قیمت نان بسیار خوب است و به دلیل اینکه مردم مجبور هستند نان را تهیه کنند، باید بر قیمت آن نظارت شود؛ ولی باید قیمت نان و هزینه‌های نانوایان بررسی شود و تعادل بین آن برقرار شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر با محاسبه هزینه‌ها، متوجه می‌شویم که نانوایان متضرر می‌شوند و به صورت فرمایشی قیمت نان را پایین نگه داشته شده است؛ اگر بناست قیمت نان کنترل شود، باید یارانه‌ای به نانوایان تعلق گیرد تا این قشر زحمتکش هم متضرر نشوند؛ اگر به نانوایی‌ها فشار وارد شود، بالاجبار کیفیت نان کاهش پیدا می‌کند.

درباره نویسنده

15363مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو