کارشناس ارشد حوزه رسانه/ پژوهش حلقه مفقوده توسعه در جامعه است
یک محقق و کارشناس ارشد حوزه رسانه ای کشور، پژوهش را حلقه مفقوده توسعه جوامع دانست و گفت: توسعه هر جامعه ای بدون پرداختن به مبانی پژوهشی، مستمر و پایدار نخواهد بود.
مهندس مجید ملازاده در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه جامعه امروزی نیازمند رویکرد پژوهشی در موضوعات مختلف است، از انجام فعالیت های پژوهشی بعنوان موتور محرک جامعه برای پرواز بسوی دانایی یاد کرد.
وی بیان کرد: توسعه پایدار و تغییر و تحول ناشی از علم و فناوری بر اساس رفتارهای علمی و پژوهشی شکل می گیرد.
مهندس ملازاده تأکید کرد: نقطه کمال یک پژوهش، بکارگیری نتایج آن است در غیر اینصورت اگر پژوهشی انجام گیرد و در آرشیو بماند و خاک بخورد فایده ای ندارد، بنابراین کاربردی نمودن نتایج پژوهش باید به عنوان یک اصل در این حوزه باشد.
این صاحب نظر حوزه رسانه ای کشور، گفت: موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه ای نیازمند گسترش رویکرد و تفکر پژوهشی در آن جامعه است و محققان و پژوهشگران در هر سازمانی باید به مسائل اصلی آن سازمان بپردازند و اولویت آنان نیز مسائل و تحقیقات کاربردی با رویکرد مسئله محور است.
مهندس ملازاده بیان کرد: روحیه پژوهشگری باید در ابعاد مختلف در بین دانشگاهیان و دانش آموختگان تقویت شود و در این زمینه نیاز است پژوهشگران همدیگر را یاری کنند.
وی که سابقه مدیریت روابط عمومی سازمان ها و شرکتهای مختلفی را در رزومه کاری خود دارد، با اشاره به این که پژوهش، حقیقت جامعه است و دانشگاهها باید در این مسیر حرکت کنند، افزود: باید با ارائه راهکارهای مناسب علمی و عملی، پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات عالی همزمان با ارائه برنامه های آموزش، به پژوهش اهتمام جدی شود.
وی افزود: پژوهش و تحقیق یک روند هوشمندانه و خلاقانه است که به بشر کمک میکند که به علوم جدید دست یابد.
مهندس ملازاده هدف پژوهش را استفاده حداکثری از پدیدههای موجود در جهان عنوان و اضافه کرد: این امر از اهمیت والایی برخوردار است.
وی گفت: احترام به پژوهشگران پیشین، رعایت اولویتها، تواضع و فروتنی، فهم کامل و داشتن روحیه انتقادپذیری از دیگر ویژگیهای یک پژوهشگر مؤفق است.
این صاحب نظر و فعال رسانه ای کشور خاطرنشان کرد: هر پژوهشگری که این ویژگیها را با پژوهش و تحقیق خود توأم کند بدون تردید در کار خود مؤفق و در رشد زیرساختها و شالودههای علمی جامعه مؤثر است.
مهندس ملازاده بیان داشت: برنامههای آموزشی باید هم در بخش سختافزاری و هم در حوزه نرمافزاری جهتگیری خاصی به سمت پژوهش یابد تا خروجی نظام آموزشی ما و رفع معضلات اجتماعی و آگاهسازی نسل خلاق و مبتکر برای کشور باشد.
وی یادآوری کرد: باید باور کنیم که پژوهش اهرم توسعه و بهبود امور و زیربنای فردای بهتر است به این مفهوم که اگر به درستی انجام شود افق روشنی از فردا نمود خواهد یافت، فردایی که بهترین مسیر برای نسل آیندگان خواهند بود.
این کارشناس ارشد حوزه رسانه ای کشور، پژوهش را کلیدی دانست که تک تک درهای بسته پیشرفت را میتواند باز کند.
مهندس ملازاده با بیان اینکه بسیاری از پیشرفتهایی که امروزه شاهد آن هستیم نتیجه تلاش پژوهشگران است، گفت: تحقیق و پژوهش از سوی هر کسی میتواند صورت پذیرد اما کسانی که با علم کافی به تحقیق و پژوهش میپردازند میتوانند نقش موثری در حل مشکلات داشته باشند.
این فعال رسانه ای کشور افزود: محقق باید در تلاش باشد که همه تحقیقات و پژوهشهای او به صورت اصولی انجام شده و نتیجه بدست آمده نیز گرهای از مشکلات باز کند.
وی با تاکید بر انجام کارهای پژوهشی در کشور افزود: باید در کارهای پژوهشی از عرصه نظر به حوزه عمل وارد شویم.
مهندس ملازاده یادآور شد: پژوهش موفق و پایدار باید بر اساس نیازها و مشکلات جامعه باشد و مسئولان و محققان برای رهایی از مشکلات باید دست در دست پژوهش دهند.
این کارشناس ارشد حوزه رسانه در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد فناوری و سرعتبخشی در توسعه نیازمند پژوهش هستیم، اظهار داشت: باید وقت خود را صرف تقویت و ارتقای بخش تحقیق و پژوهش کنیم.
وی، پژوهش را در تعلیم و تربیت و تضمین کارآمدی آن بسیار تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: گسترش اندیشههای خلاق در نظام آموزشی امری ضروری است که باید تحقیق سرلوحه این نظام قرار گیرد.
مهندس ملازاده استفاده بهینه از نتایج پژوهشهای علمی در توسعه و ارتقای کشور را ضروری دانست.
وی دستیابی به پاسخهای درست و منطقی را با پژوهش امکانپذیر دانست و خاطرنشان کرد: پژوهش جهل را از بین میبرد و حقایق را نمایان کرده و راه را برای برطرف کردن مشکلات پیچیده هموار میکند.
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه