همایش علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد در تهران برگزار شد
- شنبه, 4, آذر,1396
- اقتصادی, روابط عمومی
- ثبت نظر
همایش و نمایشگاه علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد به همت دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در محل دانشکده برق این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبر نگار ما در این گردهمایی که با حضور ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی-ریاست دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی –ریاست دانشکده برق –برخی از معاونین حوزه شهرداری- مهندسین وجمع کثیری ای از متخصصان و دانشجویان برگزار شد، نمایشگاهی از آخرین دستاورد ها در زمینه رباتیک نیز در معرض دید مدعوین و دانشجویان و علاقمندان قرار گرفت و به نمایش گذاشته شد.
علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش و نمایشگاه در این مراسم اظهار داشت:در گذشت زمان دانشگاه ها از حوزه آموزش محوری صرف،در نسل اول به پژوهش محوری در نسل دوم و در سالهای اخیر به کارآفرین محوری به عنوان دانشگاه های نسل سوم ارتقا استراتژیک داشته اندتا علاوه بر ایفای نقش دانشگاه های نسل های قیلی در حوزه های آموزش و پژوهش ،نقش موثر تری در توسعه اقتصادی –اجتماعی جامعه ،ثروت آفرینی ،کار آفرینی و کاربردی کردن علوم داشته باشند.
وی ادامه داد:در واقع دانشگاههای نسل سوم پاسخی هستند برای سوال “علم بهتر است یا ثروت”با پاسخ “علم بهتر است با ثروت”چرا که دانشگاه ها محملی برای تبدیل علم به اشتغال،کارآفرینی و ثروت است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته تصریح کرد: در کشور های پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته و به عنوان دانشگاه های نسل چهارم جدا از وظایف دانشگاه های سه نسل گذشته،ماموریت دارند تا در شکل دهی آینده جامعه خود ایفا نقش کنند.
وی ادامه داد: تشخیص اینکه جامعه الان در چه وضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد،سرمایه گذاری های مالی و انسانی باید به کدام سو گسیل یابند،چگونه باید جامعه را به سمت وضعیت مطلوب سوق داد و جایگاه کشور در نظام منطقه ای و بین المللی را ارتقا داد بنابر این به نوعی تعیین کننده مسیر سیاستگذاری علمی کشور به عهده دانشگاه های نسل چهارم می باشد.
نوبخت در خصوص قوانین بالا دستی حمایت کننده از ارتباط صنعت و دانشگاه توضیحاتی را ارائه داد.
وی به ویژگی های جامعه ایرانی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت:این کشور باید برخوردار از دانش پیشرفته-توانا در تولید علم و فناوری،متکی بر سهم برترمنابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی است.
همچنین دست یافته به جایگاه اول اقتصادی ،علمی و فناوری در در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه-قفقاز و خاورمیانه و کشورهای همسایه)با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم،رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی-ارتقا نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل است.
وی در خصوص اقدامات نوآوری و گسترش نقش بخش خصوص و تعاونی در این قلمرو گفت:در این راستا طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی –ملی بین المللی و پیش بینی ساختار های اجرایی لازم،تامین و پرداخت بخشی از هزینه های ثبت جواز امتیاز علمی در سطح بین المللی و خرید جواز های امتیاز علمی ثبت شده داخلی توسط تولید کنندگان،توسعه ساختارها و زیر بنا های لازم برای رشد فعالیت های دانایی محوردر بخش دولتی و خصوصی به ویژه گسترش پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری،اقدام برای اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد تسهیلات لازم جهت ارجاع کار و عقد قرار داد فعالیت های پژوهشی و فنی دولت با بخش خصوصی و تعاونی و حمایت از ورود بخش خصوصی و تعاونی ،اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم جهت حمایت مالی مستقیم ضروری است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین به بخشی ا ز سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت:در بند ۷ آن تحول در نظام آموزش عالی و پژوهش موارد ی چون افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به ۳ درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه پنجم و افزایش ورود دانش آموختگان دوره کارشناسی به دوره های تحصیلات تکمیلی به ۲۰ درصد و دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثنیت آن در برنامه پنجم،ارتباط موثر بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با صنعت و بخش های مربوط جامعه،توانمند سازی بخش غیر دولتی بر ای مشارکت در تولید علم و فناوری،دستیابی به فناوری های پیش رفته مورد نیاز ذکر شده است.
نوبخت در خصوص قانون برنامه ششم نیز گفت:به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان –افزایش بهره وری-تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال-گسترش همکاری و تعاملات فعال بین المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور به دولت اجازه داده می شود به منظور ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاه های کشور و تعاملات بین المللی در طی اجرای قانون برنامه نسبت به ایجاد واحد ها نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه های معتبر بین المللی و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی-کاربردی در داخل کشور در چارچوب سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نمایند.
او ادامه داد: نحوه سرمایه گذاری مشترک –تسهیل تعاملات ارزی و تردد اعضای هیات علمی و دانشجویان در آیین نامه اجرایی که با پیشنهاد سازمان –سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه های اجرایی ذی ربط به تصویب هیات وزیران می رسد ،مشخص می شود.
این در حالی است که عناوین قوانین ثابت حمایت کننده از ارنباط صنعت و دانشگاه شامل موارد ذیل می باشد.قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نو اوریها و اختراعات-قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می باشد.
وی در مورد شاخص جهانی رقابت پذیری استعداد توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:در گزارش ادواری “نمایه رقابت پذیری جهانی کشورها”وضعیت اقتصادی –اجتماعی و فرهنگی ۱۳۸ کشور از جمله ایران در سال ۲۰۱۷ -۲۰۱۶بر اساس بیش از ۱۰۰ شاخص کمی و کیفی از نظر میزان رقابت پذیری در عرصه های اقتصادی- اجتماعی و بین المللی مقایسه شده است.
به گفته نوبخت رتبه کلی ایران در این سال ۷۶ بوده و از نظر ارتقا تحصیلات عالیه و آموزش رتبه ۴۹و از نظر ارتقا تکنولوژی رتبه ۹۷ را داریم.
وی معتقد است:این آمار نشان دهنده آن است که با وجود اینکه رتبه کشور در افزایش سطح دانش و آموزش عالی در دنیا تقریبا مناسب است ،اما به همان اندازه و در راستای ارتقای نو آوری و تکنولوژی از آنها استفاده نشده است
به گفته او با نگاهی به کشور ترکیه در رقابت پذیری و مقایسه با ایران در می یابیم که شاخص همکاری صنعت و دانشگاه در تحقیق و توسعه در ترکیه رتبه ۶۳و ایران رتبه ۱۰۵ را دارد.به این ترتیب از نظر تعداد ثبت اختراعات در هر میلیون نفر جمعیت برای کشور ایران رتبه ۱۰۰ و برای ترکیه رتبه ۴۲ در جهان بوده است و این در حالی است که از نطر دسترسی های محلی به پژوهش و خدمات و مهارت آموزی رتبه ایر ان در جهان ۷۸ و برای ترکیه این رتبه ۹۵ بوده است بنابر این ابران از نظر قدرت جذب فناوری ها در شرکت ها در رتبه ۱۱۶ قرار دارد و ترکیه رتبه ۸۲ را به خود اختصاص داده است.
این نماینده مجلس عدم شفافیت سیاست های توسعه اقتصادی و نبود یک نظام و برنامه منسجم و کارا برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه،عدم هماهنگی و سند مشترک بین وزارتخانه های صنعت –معدن و تجارت-علوم و تحقیقات و بهداشت –درمان و آموزش پزشکی در برنامه ریزی های آموزشی و توسعه صنعتی کشور، ضعف مستند سازی دانشگاهها برای توان علمی و تحقیقاتی خود جهت ارائه توانمندی های موجود به حوزه صنعت ،عدم توانایی نیاز سنجی بسیاری از بخش های صنعتی به تحقیقات و پژوهش (به عبارتی عدم درخواست ارتباط بین صنعت و دانشگاه به دلیل بی نیازی بخش صنعت نیست،بلکه به دلیل عدم تشخیص نیاز است)عدم وجود واحد تحقیق و توسعه در بسیاری از بخش های صنعتی به منظور مستند سازی و تحلیل آسیب ها موانع و مشکلات موجود در توسعه صنعت و سفارش کار به دانشگاهها؛عدم وجود تفکر و سیاست خلق تکنولوژی به جای مونتاژ تکنولوژی در حوزه های فناوری وصنعتی کشور ،عدم اعتماد بخش صنعتی به دانشگاهها مبنی بر تئوری بودن پژو هش ها و عملیلتی نبودن تحقیقات در حوزه صنعت و همچنین زمانبر بودن تحقیقات دانشگاهی برای حل مشکلات صنعتی،عدم اعتماد بخش دانشگاهی به حوزه صنعت مبنی بر ثبات حمایت مالی از سوی صنعت و عدم اعتقاد حوزه صنعت به حل مشکلات صنعتی از طریق فناوری و عدم بکار گیری مناسب دانشجویان در دفاتر ارتباط با صنعت.،عدم حمایت مناسب و هدفمند نمودن پایان نامه .های دانشگاهی به منظور رفه مشکلات کاربردی در حوزه صنعتی و …………..مهمترین مشکلات موجود در ارتباط صنعت و دانشگاه می باشد.
نوبخت در پایان سخنانش گفت :با توجه به ظرفیت های بالای قانونی که برای دستیابی به جایگاه رفیع کشورمان از حیث تولید علم- فناوری و تولید ملی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ در برنامه های پنج ساله توسعه و همچنین قوانین ثابت منظور شده است نیازی به قانون گذاری جدید برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه به نظر نمی رسد بلکه عمده ضعف این مهم در مدیریت اجرایی و عدم هماهنگی بین بخشی و عدم وجود برنامه ای استراتژیک عملیاتی و شفاف با در نظر گرفتن نقاط قوت – ضعف تهدید ها و فرصت ها می بایست با کمک دستگاههای ذینفع (وزارت علوم ،تحقیقات فناوری وزارت بهداشت-وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت امور اقتصاد و دارایی)تدوین و با در نظر گرفتن ضمانت اجرایی برنامه به زیر مجموعه ابلاغ گردد.
دکتر علی خاکی صدیق ریاست دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی نیز ضمن خوش آمد گویی به مدعوین اظهار کرد :بر اساس نشست هایی که با نمایندگان دانشگاههای برخی از کشور ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مهندسینی که تربیت می شوند در خدمت صنعت و اقتصاد باشند .
وی در ادامه افزود:بطور کلی دنیا با چالش هویتی در آموزش روبروست و بحث کارافرینی و آموزش در همه جا همواره مطرح است این در حالی است که گاهی اوقات افراد به سمتی افراطی گرایش پیدا می کنند و در ایران این مشکل را بیشتر شاهد هستیم.
به اعتقاد وی دانشگاههای ما نسل ۲ هم به معنای واقعی کلمه نیستند لذا چگونه باید به سمت کارافرینی راه پیدا کرد ؟
او ادامه داد :برای این کار راهبردهایی را طراحی کرده ایم و امیدواریم در برنامه ها به سر انجام برسد
بطوری که هیات علمی بعد از آموزش باید کارهایی را انجام دهد و علاوه بر کار آموزش نیاز به کسی هست که در حوزه پژوهش فعالیت بسزایی داشته باشد و همیشه در فناوری فعال باشد که البته در این حوزه بر می گردد به قراردادهای صنعتی که بسته می شود.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در پایان اعلام کرد:این همایش و نمایشگاه کمک به کارآفرینی و ارتباط صنعت و تولید ثروت از دانش به صورت واقعی و عملیاتی است تا اینکه حالت شعاری داشته باشد.
دکتر حمید رضا تقی زاد ریاست دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی نیز در این مراسم توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تصمیم بر این شد که نمایشگاه امسال مفصل تر از سال قبل برگزار شود تا توانمندیها ی های علمی بیشتری به نمایش گذاشته شوند .
یادآور می شود در این مراسم نمایش ربات ها توسط گروه رباتیک دانشکده بطور زنده اجرا شد و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت همچنین در پایان مراسم از برخی مدعوین تقدیر به عمل آمد.سسس
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه