توکلی، عضوهیات مدیره بانک: بهبود شاخص های مالی و ترویج فرهنگ قرض الحسنه از اهداف بانک قرض الحسنه مهر ایران است
- دوشنبه, 27, آذر,1396
- روابط عمومی
- ثبت نظر
سلیمان توکلی/ عضو هیات مدیره بانک قرضالحسنه مهر ايران: بهبود شاخصهاي عملکردي مالي کشور در زمينه عقد قرضالحسنه و فرهنگسازي براي توسعه سنت پسنديده قرضالحسنه دو هدف عمده و اصلي است كه در شرح وظايف بانك قرض الحسنه مهر ايران به آن اشاره شده است.
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه
به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، ميتوان گفت اگرچه اين بانک توانسته است مانند ديگر بانکهاي سراسر کشور خدمات بانكي خود را تنوع بخشد و بانكداري الكترونيكي را به نحو مطلوب پياده كند و جديدترين خدمات بانكي را به مشتريان خود ارائه دهد، اما اين همه در جهت ترويج هرچه بيشتر سنت قرضالحسنه است. چراكه مهمترين رسالت اين بانك رفع نياز آحاد مردم و خصوصاً پرداخت تسهيلات به قشر ضعيف جامعه است. آنچه در اساسنامه و شرح وظايف و مسووليت اجتماعي اين بانك تعريف شده، حول همين محور است و امروز ميتوانيم بگوييم يكي از موفقترين بانكهايي هستيم كه در اين مسير گام برداشتهايم و هم توانستهايم تعداد مشتريان خود را افزايش دهيم و هم منابعي را كه در بانك وجود دارد. اين بانك توانسته در يك دهه گذشته در ۵۲۷ شعبه فعال در ۳۰۸ شهرستان خود بالغ بر چهار ميليون و ۳۰۰ هزار حساب قرضالحسنه براي متقاضيان ايجاد كند و به زودي به بانك صد هزارميلياردي تبديل خواهد شد.
تسهیلاتی که در این بانک پرداخت میشود در قالب عقد اسلامي و قرضالحسنه و با کارمزد چهار درصد است. به عبارتي عمده کار بانك قرضالحسنه مهر ايران جذب منابع بهصورت قرضالحسنه و پرداخت وام به متقاضيان بهصورت قرضالحسنه است.
بر اساس ماموریت ما و آنچه در اساسنامه بانک آمده، ما تنها در راستای توسعه سنت قرضالحسنه فعالیت میکنيم و نميتوانيم به منابعي که مردم در اختيار بانک قرار دادهاند سودي پرداخت كنيم يا كارمزدي بالاتر از چهار درصد از مردم دريافت كنيم. در اين ميان ميتوان گفت بانك قرضالحسنه مهر ايران تنها بانكي است كه وارد حوزه بنگاهداري و شركتداري نشده و در يك دهه گذشته تمام منابع خود را در راستاي ارائه خدمات بانكي ارزانقيمت به صورت اعطاي تسهيلات قرضالحسنه به مشتريان بسيج كرده است.
به عبارتی ما در یک دهه گذشته، هیچگاه منابعی را که مشتريان و خيرين در اختيار بانک قرار دادهاند صرف سرمايهگذاري نکردهايم و اين منابع را تنها در راستاي ماموريتي كه بر عهده ما بوده قرار دادهايم؛ ماموريت پرداخت تسهيلات فردي ۲۰ ميليونتوماني با كارمزد چهار درصد به متقاضيان و صاحبان منابع در اين بانك.
نکته قابل تامل در خصوص این بانک این است که نسبت مطالبات به کل تسهیلات اعطایي آن تنها يك درصد است كه در حقيقت بهترين عملكرد در شبكه بانكي كشور و يكي از مهمترين مزيتهاي ماست. از يكسو نسبت كفايت سرمايه اين بانك ۴۰ درصد است كه در حقيقت اين هم يكي از بهترين عملكردهاي ممكن در شبكه بانكي كشور است. از سوي ديگر ما تلاش كردهايم ارائه اين خدماتي كه بر عهده ما نهاده شده، در كوتاهترين زمان ممكن و با كمترين تلاش از سوي صاحبان سپرده انجام شود. هدف ما اين است كه تسهيلات خود را به سادگي در اختيار متقاضيان قرار دهيم و به اين منظور سفته از جريان پرداخت تسهيلات ما حذف شده است. اين بانك روند كاغذبازي پرداخت وام را به حداقل ممكن رسانده و سعي ميكنيم در كمترين زمان ممكن تسهيلات را پرداخت كنيم. اين موضوعي است كه به كليه شعب ما اعلام شده كه در گرفتن ضامن نهايت همكاري را با مشتريان داشته باشند. مزيت بانك ما در مقايسه با ديگر بانكها اقبال خوب مردم به اين بانك و درصد بسيار اندك مطالبات معوق در بانك قرضالحسنه است. اين نشان ميدهد قشر متوسط و ضعيف در پرداخت ديون خود اعتماد بيشتري دارند و با اقبال بيشتري به بانك ما نگاه كردهاند.