دهه صعود؛ سور مس
- پنجشنبه, 3, تیر,1400
- اقتصاد خرد, اقتصاد شهری, اقتصاد کلان, اقتصادی, روابط عمومی, صنعت و تجارت
- ثبت نظر
در سال ۱۴۱۰ شمسی، تولید شرکت ملی مس به بیش از ۵۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و پیشبینی میشود سهم شرکت مس از تولید جهانی به ۲،۱ درصد افزایش پیدا کند.
به گزارش مس پرس، شرکت ملی صنایع مس ایران با دارا بودن بخش عمده ظرفیت تولید مس کشور، همواره در قله تولید مس معدنی در خاورمیانه بوده است. این شرکت، با داشتن طرحهای گسترده و متنوع در راستای پیادسازی اهداف استراتژیک به منظور دسترسی به محصولات با ارزش افزوده بالا، قابلیت بالقوه و بالفعل مناسبی برای ارتقای رقابتپذیری در میان شرکتهای بزرگ معدنی بهویژه در حوزه مس در اختیار دارد.
همچنین چشمانداز این مجموعه بزرگ صنعتی تا سال ۱۴۱۰ نشان میدهد که در این سال شرکت ملی صنایع مس ایران یکهتاز صنایع مس منطقه و آسیا خواهد بود. ضمن اینکه مس، به عنوان یک فلز استراتژیک و دارای پتانسیل مناسب از نظر اکتشاف، استخراج و تولید، همواره جزو اولویتهای سیاستگذاری بخش صنعت و معدن کشور بوده است.
برای این منظور، شرکت ملی صنایع مس ایران در قامت متولی اصلی این بخش در داخل، توانسته است با اتخاذ استراتژیهای متنوع و اهداف بلندمدت، ضمن استخراج و بهرهبرداری از معادن مس به همراه تولید محصولات پرعیار سنگمعدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، زمینه توسعه و رقابتپذیری را در میان صنایع مس جهان به وجود آورد.
علاوه بر این، چشمانداز توسعه مس معدنی کشور نشان میدهد که ظرفیت این بخش تا پایان سال ۱۴۰۳ بهتدریج به ۴۶۰ هزار تن افزایش مییابد. به همین منظور، توسعه سرمایهگذاریهای جدید در بخشهای تولیدی، بهویژه با ایجاد کارخانههای جدید هوشمند، جزو راهبردهای میانمدت و بلندمدت شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب میشود.
از سوی دیگر یکی از اهداف مهم این شرکت برخورداری از قدرت رقابتی بیشتر در میان شرکتهای بزرگ تولیدکننده فلز استراتژیک مس و ایجاد زمینههای مختلف برای دستیابی به فروش و سود بیشتر است. تکمیل اکتشافات معدنی و بهرهبرداری از پروژههای توسعهای شامل فازهای ۲ معدن میدوک، فاز ۳ معدن سرچشمه و فاز ۳ و ۴ معدن سونگون، علاوه بر توسعه تولید و تضمین عرضه بر اساس تقاضا متناسب با معیارهای جهانی، بر مزیت رقابتی این شرکت در بلندمدت نیز میافزاید.
بر اساس زمانبندی طراحیشده برای این پروژهها، انتظار میرود که ضمن بهرهبرداری از فازهای ۲ میدوک و ۳ سونگون در سال ۱۴۰۶، از فازهای ۳ سرچشمه و ۴ سونگون نیز در سال ۱۴۱۰ رونمایی شود. با این حال، پیش از بهرهبرداری از این طرحها، پیشبینی میشود که پروژههای معدنی درهزار، درآلو و چاهفیروزه و درهزرشک طی سال ۱۴۰۳ مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
بنابراین بررسی اهداف سبد پروژههای معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران نشان میدهد که در صورت بهرهبرداری از این طرحهای معدنی طی برنامه زمانی معینشده، تولید مس محتوی کنسانتره مس این شرکت در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۴۳۰ هزار تن و در سالهای ۱۴۰۶ و ۱۴۱۰ به ترتیب به ۵۵۰ و ۶۲۴ هزار تن میرسد که طبیعتا شکستن رکورد تولید دوره چهارم مجموعه را به همراه دارد.
افزون بر این، ارزیابیها درباره بودجه پروژههای شرکت ملی صنایع مس ایران در بخشهای معدن و فرآوری، ذوب و پالایش، محصولات جانبی، زیرساخت، پشتیبانی و اجتماعی نشان میدهد که فقط تا پایان اردیبهشتماه سال ۱۳۹۹، ۳۷ درصد از بودجه سرمایهگذاری پروژهها به میزان ۴۹ هزار میلیارد تومان تهیه و تامین اعتبار شده بود.
بنابراین راهبرد شرکت ملی صنایع مس ایران برای تحقق و تامین بخش مهمی از بودجه طرحهای توسعه ای نشان از اراده و عزم راسخ مدیریت ارشد برای ارتقای مزیت رقابتی در طول چشمانداز این شرکت دارد. این شرکت با تعریف ۱۹ طرح شامل ۹ طرح در بخش معدن و فرآوری، دو پروژه در بخش ذوب و پالایش، یک پروژه در بخش محصولات جانبی، پنج پروژه در بخش زیرساختی و پشتیبانی و دو پروژه در بخش اجتماعی، در نظر دارد تا سال ۱۴۰۴، ضمن توسعه مجتمعهای معدنی موجود، به تجهیز معادن جدید نیز اهتمام ویژه ورزد. علاوه بر اینها، دو طرح جامع آب و برق در کنار انتقال آب خلیج فارس، انتقال اسید سولفوریک از کرمان به بندرعباس و احداث کارخانه تولید آهک از پروژههای زیرساختی و پشتیبانی این شرکت استراتژیک محسوب میشوند.
پیشبینیها در این زمینه نشان میدهند که با تحقق این طرحهای توسعهای، تولید این شرکت در سال ۲۰۲۴ به حدود ۴۶۰ هزار تن مس معدنی افزایش خواهد یافت که ارمغان آن برای کشور، صعود دو پلهای و کسب رتبه سیزدهم در جهان است. تحقق این رویداد بزرگ در صنایع کشور بر این نکته تاکید میکند که ایران، که در حال حاضر سهمی ۱/۵ درصدی از تولید جهانی مس معدنی دارد، میتواند تا سال ۲۰۲۴ به سهم ۲/۱ درصدی در این زمینه دست پیدا کند. بنابراین طرحهای این شرکت در بلندمدت نشان از ارتقای مزیت رقابتی به صورت همهجانبه دارند تا از این طریق، امکان رقابت با رقبای جهانی را به دست آورد.
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه