چشم انداز و استراتژی های بانک صنعت و معدن همراستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی است
- چهارشنبه, 22, شهریور,1396
- اقتصادی, روابط عمومی
- ثبت نظر
علی پهلوانی مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک صنعت و معدن گفت: چشم انداز بانك صنعت و معدن، پیشرو ماندن در ارایه چابک و اثربخش خدمات مالی، بانكي و مشاوره ای به فعالیت های تولیدی صادرات محور و زیرساختی دوستدار محیط زیست است. اين چشم انداز هم راستا با سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتی ترسيم شده است.
پهلوانی در گفتگو با پایگاه خبری بانک صنعت و معدن بیان داشت: استراتژي هاي بانك صنعت و معدن در دوره جديد، ایفای نقش موثر در سیاستگذاری اقتصادی، تقویت بانکداری شرکتی، توسعه بيش از پيش تعاملات بین المللی و توسعه بستر مشاوره سرمایه گذاری است.
وی افزود: اتخاذ اين استراتژي ها حاصل كار مشترك تيمي از خبرگان بانك در تدوين برنامه راهبردي چهارم بانك صنعت و معدن است كه از انتهاي سال ۹۴ در دستور كار مديريت سازمان و برنامه ريزي قرار گرفت.
مدیر امور سازمان و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: بدين منظور با تشكيل كارگروههاي تخصصي ، محيط داخلي، محيط خارجي نزديك و محيط خارجي دور و در ادامه با تشكيل دفتر مديريت راهبردي؛ چشم انداز، ماموريت، اهداف و اقدامات عملياتي بانك تنظيم و به تصويب هيات مديره بانك رسيد.
پهلوانی عنوان داشت: در اين برنامه، ۱۳ اقدام يا پروژه استراتژيك تعريف و مسئوليت مديريت اجراي هر پروژه عملياتي با شناسنامه و منشور پروژه مشخص به همكاران منتخب بانك واگذار شده است.
وی تصریح کرد: پس از توافق برجام، سيستم بانكي كشور رويكرد جدي در ورود مجدد به سيستم مالي دنيا داشته است تا پس از چندين سال تحريم، بتواند بر اساس استانداردهاي روز بانكداري با تجديد ساختار، خود را با نظام بانكي بين المللي هماهنگ نمايد. بانك صنعت و معدن نيز به عنوان بانكي كه تجربه بالایی در زمينه تعاملات بانكداري بين المللي دارد، براي بازيابي موقعيت گذشته خود برنامه ريزي کرده است.
مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانك صنعت و معدن در ادامه گفت: استقرار بانكداري متمركز به عنوان يك پروژه عمده كه از زمان برنامه راهبردي سوم در دستور كار بانك قرار گرفته، به عنوان يكي از مهمترين برنامه هاي راهبردي در دوره جديد نیز مطرح شده که با تلاش جمعي همكاران بانك به اجرا درآمده است. توفيق كامل بانك در اين مهم، منجر به ارتقاي شفافيت اطلاعاتي بانك و همچنين تسهيل و تسريع در ارائه خدمات خواهد شد.
وی اظهار کرد: توسعه روابط کارگزاری، خطوط اعتباری خارجي، جذب منابع و مشارکتهاي بین المللی از پروژه هاي تعريف شده در برنامه راهبردي است كه به تجهيز منابع و افزايش تراكنش هاي كارگزاري بانكي سرعت خواهد بخشید تا از رهرو آن بانك بتواند نقش آفريني موثرتری در عرصه تامين مالي توسعه اي كشور داشته باشد.
پهلوانی بیان داشت: براي زمينه سازي اجراي پروژه مذكور، باید الزاماتي فراهم شود كه در اين راستا تقویت فرآیند مدیریت ریسک و استقرار استانداردهای بین المللی متداول در نظام بانکی دو پروژه تعريف شده و مهمي هستند که در حال اجرا می باشند. اين دو پروژه در جهت كمك به تسريع پيوستن مجدد بانك به جريان مبادلات مالي بين المللي كه با اولين گشايش اعتبار اسنادي پسابرجامي شروع شده است، كمك خواهد کرد.
وی درباره چالش های فراروي بانک تصریح کرد: عدم كفايت منابع در اختيار، روند كاهنده نسبت كفايت سرمايه بانك، عدم موازنه و انطباق زماني منابع و مصارف بانك، يكسان بودن ضوابط و مقررات بانكهاي توسعهاي و تجاري از چالشهاي بانك محسوب می شود و تلاش هاي بانك در جهت رفع اين مسائل در قالب پروژه مستقلي، متمركز شده است.
مدیر امور سازمان و برنامه ریزی به برنامه هاي آتي بانك اشاره کرد و عنوان داشت: فراهم آوري و پیاده سازی مدل جديد كسب و كار بانكداري شركتي كه قرابت زيادي نیز با مدل كسب و كار بانكداري توسعه اي دارد، ایجاد ساز و کار تحلیل محیط کسب و کار، شناسایی و معرفی فرصتهای سرمایه گذاری و همچنين راه اندازی نظام خدمات مشاوره سرمایه گذاری از جمله برنامه هاي آتي بانك هستند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در جهت افزايش رضايتمندي مشتريان و ذينفعان بانك و همچنين ارتقاي چابكي و سهولت تعامل با مشتريان، نظام مديريت ارتباط با مشتريان به صورت بومي سازي شده در بانك مطالعه و مستقر خواهد شد.
مدیر امور سازمان و برنامه ریزی گفت: همانطور كه گفته شد سياست هاي جديد بانك ايجاب مي كند تا هماهنگي هاي لازم در لايه ساختار و منابع انساني نيز ايجاد شود که بدين منظور پروژه هاي بازطراحي ساختار سازماني، استقرار نظام جامع منابع انساني (شامل بخش هايي مانند ارتقا و ارزيابي عملكرد) و مهارت افزايي مشاغل كليدي در دستور كار واحدهاي سازماني مربوطه خواهد بود.
پهلوانی افزود: توفيق بانك در اجراي پروژه هايي كه اشاره شد، تحقق چشم انداز و استراتژي هاي بانك را ميسر خواهد ساخت. يكي از عوامل كليدي موفقيت سازمان ها در اجراي استراتژي ها، ارزيابي عملكرد است كه به اين منظور شاخص هاي عملكردي بانك بصورت ماهانه توسط اين مديريت مورد رصد و پايش قرار مي گيرد.
فعاليت هاي حوزه سازمان و بهبود روشها
پهلوانی تصریح کرد: مديريت سازمان و برنامه ريزي در حوزه سازمان و بهبود روشها نيز وظايفي از جمله بررسي، تحليل، تدوين، توسعه، بروزساني و بهبود فرايندها، رويه¬ها، دستورالعمل¬ها، تهيه شرح وظايف و تعيين شرايط احراز مشاغل سازماني، تهيه نمودار سازماني و همچنين اقدامات مرتبط با نظام مديريت كيفيت را بر عهده دارد.
مدیر امور سازمان و برنامه ریزی عنوان داشت: با توجه به پيچيدگي و تنوع روش هاي بانكداري، استانداردسازي و مستندسازي رويه هاي عمليات بانك همواره مورد توجه مديران بانك بوده است به طوري كه تمام فرايندهاي اصلي و پشتيبان بانك مستند شده و دستورالعمل ها و فرم هاي مربوطه از طريق سيستم آنلاين در دسترس تمامی كاركنان بانك قرار گرفته است.
وی افزود: در حال حاضر، بيش از ۱۸۰ دستورالعمل اجرايي، ۴۳۳ فرم داخلي، ۲۱۲ نوع قرارداد و ۲۴ واحد شناسنامه شغلي تحت كنترل اين سيستم قرار دارد.
مدیر امور سازمان و برنامه ریزی اظهار کرد: برنامه ريزي جهت اطمينان از انطباق فرايندهاي بانك با الزامات سيستم مديريت كيفيت و انجام مميزي هاي لازم براي حفظ گواهينامه ISO 9001:2015 بخش ديگري از فعاليتهاي اين مديريت مي باشد.
برنامه هاي مديريت سازمان و برنامه ريزي
وی تصریح کرد: با توجه به حمايت ها و تاكيدات مديريت ارشد بانك، اين مديريت به طور جدي كنترل و پايش اجراي پروژه هاي برنامه راهبردي جديد بانك را در دستور كار خود قرار خواهد داد.
پهلوانی در پایان بیان داشت: علاوه بر اين، انجام اقداماتي مانند بهينه سازي سيستم مستندات، بروزرساني دستورالعمل ها، فعالسازي مجدد نظام پيشنهادها و مطالعات ساختارهاي سازماني از جمله برنامه هاي اين مديريت در كنار انجام دقيق و بموقع امور جاري و مستمر خواهد بود
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه