استفاده از سامانه کاشف برای رسیدگی به احکام قضایی؛ تعامل بانک ها و مراجع قضایی الکترونیکی می شود
- چهارشنبه, 21, شهریور,1397
- بانک وبیمه, روابط عمومی
- ثبت نظر
بانک مرکزی در بخشنامه ای بانک ها را به فراهم کردن بسترهای لازم به منظور توسعه تعاملات و همکاریهای مشترک با نهادهای انتظامی و مراجع قضایی در زمینۀ رسیدگی به رخدادهای امنیت اطلاعات بانکی از طریق «سامانه تعاملی کاشف» مکلف کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به تفاهمنامه سهجانبه منعقدشده بین بانک مرکزی، دادستانی کل کشور و شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف با موضوع ساماندهی تعاملات الکترونیکی میان نظام بانکی و مراجع قضایی از طریق ایجاد درگاه تعاملی واحد و همچنین در اجرای بند هشتم ماده دوم مقررات ناظر بر مرکز کاشف، کارکردهای جدیدی برای نیل به اهداف زیر در بستر «سامانه تعاملی کاشف» به شرح زير توسعه یافتهاند:
– انتظام تعاملات الکترونیکی فیمابین مراجع قضایی و نقشآفرینان شبکه بانکی و پرداخت کشور
– تسریع و تسهیل تعاملات در فرآیند دادرسی و رسیدگی به جرائم رایانهای مرتبط با خدمات بانکی و پرداخت
– به حداقل رساندن دیوان سالاری نظام بانکی با مراجع قضایی و نهادهای انتظامی
– صیانت از حقوق ارائهدهندگان و استفادهکنندگان از خدمات بانکی و پرداخت در مقابل فعالیتهای مجرمانه و غیرمجاز
از جمله کارکردهای جدیدی که در حال حاضر در بستر مورداشاره در دسترس میباشد میتوان به دریافت دستورات قضایی، ارائه پاسخ به دستورات صادرشده و همچنین امکان مراوده با مراجع صادرکننده دستورات قضایی اشاره کرد. لازم به ذکر است به منظور مطلع کردن نمایندگان بانکها و مؤسسات اعتباری و پاسخگویی به هنگام آنها، بهمحض ثبت دستور قضایی جدید، نماینده از طریق پیامک مطلع می شود.
با توجه به توضیحات اشاره شده و ضمن اعلام لزوم پاسخگویی بانکها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی به دستورات قضایی ثبتشده در سامانه تعاملی کاشف از طریق همین سامانه، ضروري است مراتب را به قید فوریت به واحدهای ذیربط ابلاغ و تمهیدات لازم درخصوص موارد زیر فراهم کنند:
۱. تعیین و معرفی نقطه تماس و نمایندگان مرتبط با رسیدگی به دستورات قضایی مطابق با برنامه زمانی تعیین شده
۲. پایش و پاسخگویی به دستورات قضایی ثبتشده در سامانه، مطابق با فرصتهای پاسخگویی مندرج در جدول پیوست
۳. حصول اطمینان از آمادگی نیروی انسانی در استفاده از سامانه و اجرای دستورات قضایی ثبت شده در آن.
به پيوست دو نمونه فرم «معرفينامه نقطه تماس و نمايندگان موسسه به منظور رسيدگي به رخدادهاي امنيتي و دستورات قضايي» ارسال می شود. خواهشمند است تمامي نمايندگان (نمايندگان فعلي و جديد) آن بانک نسبت به تکميل و ارسال فرمهاي مزبور به منظور تفکيک سطوح دسترسي به سامانه تعاملي کاشف، اقدام کنند.
۴. تنظیم و صدور دستورالعملهای داخلی موردنیاز بهمنظور ایجاد هماهنگی در بین واحدهای مختلف و مرتبط در بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی برای پاسخگویی به هنگام به دستورات قضایی ثبتشده در سامانه
۵. نظارت دقیق بر حسن اجرای مفاد این بخشنامه لازم به ذکر است بهموجب ماده ۶۵۵ قانون آئین دادرسی کیفری (بخش دادرسی الکترونیکی) صورت الکترونیکی یا محتوای الکترونیکی دستورات قضایی بهاندازۀ نسخه کاغذی این دستورات «کافی» و «معتبر» میباشند، لذا دستورات قضایی ابلاغشده از طریق سامانه تعاملی کاشف معتبر و قانونی بوده و هرگونه استنکاف یا تأخیر در اجرای این دستورات موجب مسئولیت برای بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی متبوع است.
همچنین مسئولیت جبران هرگونه خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل عدم اجرای این دستورات قضایی مطابق با شرایط زمانی مندرج در جدول پیوست، بر عهده بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی خواهد بود. علاوه بر این در صورت تخلف از مفاد این بخشنامه، بانك مركزي ج.ا.ا حسب مورد، اقدامات انضباطي مقتضی را بر اساس مفاد فصل چهارم «مقررات ناظر بر مرکز کاشف» به عمل خواهد آورد.
در خاتمه ضمن تشکر از همکاری بانکها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در پاسخگویی به دستورات قضایی منتشرشده از طریق سامانه تعاملی کاشف در دوره آزمایشی، خواهشمند است دستور فرماييد در صورت نیاز به ایجاد دسترسیهای جدید برای کاربران آن بانک/موسسه، طرح مسائل موجود در استفاده از سامانه، نیاز به آموزش کاربری سامانه و یا وجود هرگونه ابهام در اجرایی کردن مفاد این بخشنامه، مراتب جهت انجام اقدامات مقتضی به اداره نظامهای پرداخت اين بانک منعکس شود.
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه